خاعس(خط امام ، عدالت در سلامت)

"می رویم تا خط امام بماند." شهید مهدی رجب بیگی

خاعس(خط امام ، عدالت در سلامت)

"می رویم تا خط امام بماند." شهید مهدی رجب بیگی

خاعس(خط امام ، عدالت در سلامت)

مرکز مطالعات سیاستگذاری سلامت شهید دکتر دیالمه

مرکز مطالعات سیاستگذاری سلامت شهید دکتر دیالمه وابسته به بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر فعالیت خود را از زمستان1393 شروع کرده و عزمی جدی برای تحقق آرمان های انقلاب اسلامی در حوزه های سلامت دارد.
بدیهی است که طی سال های بعد از انقلاب ، عدالتی نسبی در حوزه ی سلامت بوجود آمده که حضور خانه ی بهداشت ، پزشکان و بقیه ی کادرهای درمانی در دور افتاده ترین روستاهای کشور گواهی بر این نظر است اما وجود برخی مشکلات ساختاری و زیربنایی در حوزه ی سلامت شیرینی این عدالت را مقداری می کاهد.
بر اساس اصل 29 قانون اساسی برخورداری از تأمین احتماعی از جمله خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت های پزشکی به صورت بیمه و غیره حقی همگانی است و دولت موظف است بر طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم ، خدمات و حمایت های مالی فوق را برای یکایک افراد کشور تأمین کند اما تاکنون بخش قابل توجهی از توان دولت ها صرف تأمین و ارائه خدمات شده و بخش سیاستگذاری آن کمرنگ جلوه می کند.در چنین شرایطی است که ضمن صرف هزینه های هنگفت از دولت به دلیل ضعف های ساختاری رضایت مردم دچار خدشه می شود.
مطالعات مختلف حاصل از جلسات مختلف کارشناسان حوزه ی سلامت نشان می دهد که اصلی ترین راهکار حل اساسی مشکلات نظام سلامت ، حل مشکلات ساختاری و سیاستگذاری این نظام است.
با عنایت به این موضوع و با توجه با کارکرد کانون های تفکر و مراکز مطالاعاتی در اثرگذاری بر سیاست های کلان کشور و نیز بر اساس رسالت بسیج دانشجویی به عنوان بدنه ی متخصص و متعهد انقلاب اسلامی إن شاء الله آرمان های زیر را بر طبق گفته های مقام معظم رهبری ، در حوزه ی سلامت پیگیری خواهیم کرد:
1. قانون گذاری
2. اجرایی
3. نظارت و داوری
که صد البته برای رسیدن به این آرمان ها و اهداف نیازمند کسب ویژگی های زیر هستیم:
I. اصلاح روح (تزکیه و تهذیب)
II. اصلاح روان (تفکر و تعلم)
III. اصلاح جسم (ورزش و تغذیه)
امیدواریم با حضور در صحنه ی همه ی دانشجویان و اساتید دغدغه مند دهان مردم انقلابی ایران را بیش از پیش با شیرینی عدالت شیرین کنیم.

والسلام علی من التبع الهدی

  • ۰
  • ۰
دبیر کل خانه پرستار می گوید: هدف از ابلاغ طرح تربیت پرستار در بیمارستانها به بهانه کمبود نیرو، کاستن از سطح مطالبات جامعه پرستاری تا حد امکان است .

به گزارش سلامت نیوز، محمد شریفی مقدم، دبیر کل خانه پرستار در گفتگو با ایلنا، در رابطه با طرح تربیت پرستار در بیمارستانها گفت: این طرح که بیستم آبان ماه توسط معاونت آموزشی وزارت بهداشت به کلیه دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شده است، شوک بزرگی برای جامعه پرستاری است و در تدوین و ارائه آن، سازمان نظام پرستاری و تشکل های پرستاری هیچ گونه دخالتی نداشته اند.

وی در رابطه با انتشار اخباری مبنی بر منتفی شدن این طرح گفت: ابلاغ این طرح که قرار بود از بهمن ماه اجرایی شود به اعتراضات گسترده ای در جامعه پرستاری منجر شد، در واقع قاطبه جامعه پرستاران مخالف این طرح هستند و همین مساله باعث شد تا آقای لاریجانی، معاونت آموزشی وزارت بهداشت اعلام کند که ظاهرا این طرح موقتا متوقف شده است.


شریفی مقدم افزود: با اعلام وقفه در اجرای طرح خواسته اند از فشار جامعه پرستاری بکاهند اما ما معتقدیم که مقامات وزارت بهداشت طرح را کاملا منتفی نکرده‌اند و در فکر این هستند که این طرح ناکارآمد را، به مرور اجرایی کنند.

دبیر کل خانه پرستار با انتقاد از عدم رسیدگی به وضعیت معیشتی نابسامان پرستاران گفت: وضعیت معیشتی پرستاران شرکتی در بیمارستان های دولتی و پرستاران بخش خصوصی بسیار بد و نگران کننده است.

وی در تشریح مشکلات این پرستاران گفت : این پرستاران، به خصوص پرستاران شرکتی امنیت شغلی ندارند و دریافتی پایه آنها تقریبا برابر با حداقل دستمزد مصوب وزارت کار است و همین مساله دلیل اصلی مهاجرت گسترده پرستاران به خارج از کشور است.

وی ادامه داد: اول آبان ماه، 94 نفر از پرستاران شرکتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اخراج شدند که هر کدام از آنها، بین سه تا ده سال خدمت سابقه داشتند. و متاسفانه این اولین بار نبوده است چند ماه پیش اتفاق مشابهی در زاهدان رخ داد که 50 پرستار شرکتی اخراج شدند.

این فعال صنفی پرستاران با بیان این که مطالبات پرستاران شرکتی، بین پیمانکاران و وزارت بهداشت پاسکاری می شود گفت پیمانکاران و شرکت ها از وزارت بهداشت می خواهند که دستمزد پرستاران را پرداخت کند اما حقیقت امر این است که وزارت بهداشت با واگذاری خدمات درمانی به این شرکت ها از خود رفع تکلیف کرده و حاضر به پرداخت مطالبات پرستاران نیست.

دبیر کل خانه پرستار با بیان این که وزارت بهداشت باید جذابیت های حرفه ای شغل پرستاری را بالا ببرد و مطالبات پرستاران را پرداخت کند گفت: بهانه وزارت بهداشت در اجرای طرح تربیت پرستار، کمبود نیروی پرستاری است که بهتر است به جای این طرح های یک شبه، به جذب واقعی نیروهای موجود در یک ساختار صحیح و اصولی بیندیشد.

شریفی مقدم در پایان با بیان این که نظرسنجی خانه پرستار نشان داده است که 95 درصد جامعه پرستاری از عملکرد وزارت بهداشت ناراضی هستند گفت: عملکرد نامطلوب وزارت بهداشت به نارضایتی ها دامن زده و در حال حاضر با طرح تربیت پرستار می خواهند از طریق افزایش عرضه در بازار کار پرستاری و تزریق نیروی کار ارزان، سطح مطالبات جامعه پرستاری را کاهش دهند.
منبع:سلامت نیوز
  • ۹۴/۰۹/۱۸
  • حسن باربرز دانشجوی دندانپزشکی

نظرات (۱)

سلام منو لینک کن

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی