خاعس(خط امام ، عدالت در سلامت)

"می رویم تا خط امام بماند." شهید مهدی رجب بیگی

خاعس(خط امام ، عدالت در سلامت)

"می رویم تا خط امام بماند." شهید مهدی رجب بیگی

خاعس(خط امام ، عدالت در سلامت)

مرکز مطالعات سیاستگذاری سلامت شهید دکتر دیالمه

مرکز مطالعات سیاستگذاری سلامت شهید دکتر دیالمه وابسته به بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر فعالیت خود را از زمستان1393 شروع کرده و عزمی جدی برای تحقق آرمان های انقلاب اسلامی در حوزه های سلامت دارد.
بدیهی است که طی سال های بعد از انقلاب ، عدالتی نسبی در حوزه ی سلامت بوجود آمده که حضور خانه ی بهداشت ، پزشکان و بقیه ی کادرهای درمانی در دور افتاده ترین روستاهای کشور گواهی بر این نظر است اما وجود برخی مشکلات ساختاری و زیربنایی در حوزه ی سلامت شیرینی این عدالت را مقداری می کاهد.
بر اساس اصل 29 قانون اساسی برخورداری از تأمین احتماعی از جمله خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت های پزشکی به صورت بیمه و غیره حقی همگانی است و دولت موظف است بر طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم ، خدمات و حمایت های مالی فوق را برای یکایک افراد کشور تأمین کند اما تاکنون بخش قابل توجهی از توان دولت ها صرف تأمین و ارائه خدمات شده و بخش سیاستگذاری آن کمرنگ جلوه می کند.در چنین شرایطی است که ضمن صرف هزینه های هنگفت از دولت به دلیل ضعف های ساختاری رضایت مردم دچار خدشه می شود.
مطالعات مختلف حاصل از جلسات مختلف کارشناسان حوزه ی سلامت نشان می دهد که اصلی ترین راهکار حل اساسی مشکلات نظام سلامت ، حل مشکلات ساختاری و سیاستگذاری این نظام است.
با عنایت به این موضوع و با توجه با کارکرد کانون های تفکر و مراکز مطالاعاتی در اثرگذاری بر سیاست های کلان کشور و نیز بر اساس رسالت بسیج دانشجویی به عنوان بدنه ی متخصص و متعهد انقلاب اسلامی إن شاء الله آرمان های زیر را بر طبق گفته های مقام معظم رهبری ، در حوزه ی سلامت پیگیری خواهیم کرد:
1. قانون گذاری
2. اجرایی
3. نظارت و داوری
که صد البته برای رسیدن به این آرمان ها و اهداف نیازمند کسب ویژگی های زیر هستیم:
I. اصلاح روح (تزکیه و تهذیب)
II. اصلاح روان (تفکر و تعلم)
III. اصلاح جسم (ورزش و تغذیه)
امیدواریم با حضور در صحنه ی همه ی دانشجویان و اساتید دغدغه مند دهان مردم انقلابی ایران را بیش از پیش با شیرینی عدالت شیرین کنیم.

والسلام علی من التبع الهدی

  • ۰
  • ۰

تک نسخه‌ای برای تولید داروی ایرانی

در این بسته خبری به اهم وقایع این حوزه در هفته آخر خرداد شامل انتقاد های وارده به طرح تحول نظام سلامت، پیگیری مجلس برای تجمیع بیمه ها، ممنوعیت تجویز دارو های تک نسخه با هدف حمایت تولید داخلی و مشکل نقدینگی بیمه ها پرداخته شده است

.

ناکارآمدی طرح تحول نظام سلامت

باگذشت بیش از یک سال از اجرای طرح تحول نظام سلامت در دولت یازدهم و به رغم برخی تلاش‌های سازنده و مثبت در جهت ارتقای بهداشت و سلامت کشور، کاستی‌ها و چالش‌هایی در اجرای این طرح به چشم می‌خورد. مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت مجلس با انتقاد شدید از وضع موجود در نظام سلامت کشور گفت: «هدف از اجرای طرح تحول نظام سلامت از بین بردن شکاف طبقاتی و رسیدن به عدالت اجتماعی بود، درحالی‌که الآن برخی پزشکان ماهانه ۱۰۰ میلیون و بعضاً یک میلیارد درآمد دارند و پرستار و معلم ما ماهانه یک‌میلیون تومان درآمد دارد».

دکتر محمد رضا صفری نژاد، رییس انجمن علمی سلامت خانواده ایران  نیز عملکرد وزارت بهداشت در اجرای طرح تحول نظام سلامت را ناموفق ارزیابی کرد و بر لزوم تشکیل کارگروهی برای بررسی نقاط ضعف این طرح تأکید کرد. وی مهم‌ترین هدف این طرح را کاهش پرداخت از جیب مردم می‌داند و معتقد است که این مهم به سرانجام نرسیده و تنها تولیدکنندگان و واردکنندگان تجهیزات پزشکی سودهای میلیاردی از این طرح بردند. وی همچنین عدم توجه به سایر اعضای کادر درمان از جمله پرستاران را یکی دیگر از نقاط ضعف این طرح می‌داند.

داریوش طاهرخانی، عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به تاخیر وزارت بهداشت در انتشار آمار سال گذشته نظام سلامت، گفت: «نتایجی که از آمارها به دست می‌آید با شعارهای دولتمردان فاصله بسیاری دارد چون قرار بود با طرح تحول سلامت، پرداخت های مردم نظام‌مند شود و سهم پرداختی مردم در هزینه‌های سلامت طبق قانون به ۳۰ درصد برسد».

مجلس به دنبال تجمیع بیمه‌ها

رسول خضری نماینده مجلس با اشاره به نبود سازوکار مناسب برای تجمیع بیمه ها، از پیگیری این موضوع در کمیسیون بهداشت و درمان خبر داد. دکتر سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نیز در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما ضمن اشاره به ناکارآمدی بیمه ها، گفت: «صندوق های بیمه ای باید تجمیع شوند تا بتوانند در خدمت نظام سلامت کشور باشند.» دکتر ایرج حریرچی قائم مقام وزارت بهداشت نیز معتقد است برای اینکه ارائه خدمات درمانی به مردم با سرعت بیشتری ارائه گردد، ضرورت دارد که بیمه ها زیرنظر وزارت بهداشت قرار بگیرند و منابع جدیدی برای بیمه‌ها ایجاد شود.

برداشت های گزینشی مسئولان وزارت بهداشت در زمینه تجمیع بیمه ها از سیاست های کلی نظام سلامت پیش از این نیز مورد نقد کارشناسان قرار گرفته بود. در حالی که مسوولان وزارت بهداشت با تکیه بر بند«مدیریت منابع سلامت از طریق نظام بیمه با محوریت وزارت بهداشت» از سیاست مذکور، از انتقال بیمه ها به وزارت بهداشت سخن می گویند، مخالفان، این گفته را نقض بندتقویت بازار رقابتی برای ارائه خدمات بیمه درمانیمی‌دانند.

طرح ممنوعیت تجویز داروی خارج از لیست

دکتر رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو، ضمن تأیید وجود نسخه های دارویی ۶۰۰ میلیونی، تجویز این قبیل نسخ برای بیماران را همچون «تیری در تاریکی» دانست. وی در ادامه از طرح ممنوعیت تجویز داروهای خارج از لیست (داروهایی که مشابه داخلی دارند) توسط پزشکان خبر داد.

رسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت مجلس نیز با اعلام خبر ممنوعیت تجویز دارو خارج از لیست گفت: «اگر نظارت بر نسخه‌نویسی پزشکان انجام گیرد و سه ضلع وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و نظام پزشکی با یکدیگر همکاری کنند، مافیای دارو و قاچاق دارو حذف می‌شود».

حمیدرضا عزیزی فارسانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با تأکید بر ضرورت بررسی سریع‌تر طرح قانونی ممنوعیت تجویز داروهای خارج از لیست دارویی کشور، افزود: «در صورت تصویب این طرح دست برخی از دلالان دارو کوتاه خواهد شد و این طرح باعث تقویت شرکت‌های داخلی تولیدکننده دارو می‌شود».
اما دکتر ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران تصویب این طرح را بازگشت به ۵۰ سال قبل می داند که هر بیمار برای تهیه نسخه دارو خود مجبور بود به سفر خارج از کشور برود. وی با تأکید بر رقابتی شدن بازار دارویی کشور، تصریح کرد: «اگر داروهای گران‌قیمت و خاص که در داخل موجود نیستند، توسط چند شرکت دارویی و نظارت مستقیم دولت وارد شود، هرگز مشکلاتی به لحاظ تأمین آن دارو یا قیمتش به وجود نخواهد آمد

دکتر مهدی پیرصالحی نیز ضمن بیان مشکلات در واردات دارو گفت: «جهت رفع نیاز بیماران، واردات دارو در مورد محصولاتی که تولید داخل نداشته باشد، بلامانع است و این داروها را وارد می‌کنیم».

متاسفانه تجویز این داروها در نسخ پزشکان در ماه های اخیر با رشد چشمگیری مواجه بوده است. این اقدام پزشکان با توجه به واردات محدود این داروها و قیمت بالای آن باعث به وجود آمدن مشکلات فراوانی برای مردم شده است.

بیمه ها و مشکلی به نام نقدینگی

محمد جواد کبیر، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت از کسری هزار میلیارد تومانی این سازمان برای بیمه‌شدگان جدید خبر داد و گفت: «عدم تخصیص کامل اعتبارات باعث شده پرداخت مطالبات داروخانه‌ها تا ۵ ماه با تأخیر انجام شود». وی در ادامه گفت: «منابع پیش‌بینی‌شده از محل هدفمندی یارانه‌ها و یک درصد مالیات بر ارزش‌افزوده را به سازمان بیمه سلامت اختصاص نداده‌اند». رسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز ضمن اشاره به پوشش دهی بیمه سلامت گفت:‌ «اگر بیمه‌ها نقدینگی و اعتبارات لازم را نداشته باشند به‌نظام سلامت آسیب وارد می‌شود». وی در ادامه از تخصیص نیافتن ۷ درصد از اعتبارات مربوط به بیمه انتقاد کرد و گفت: «این مسئله موجب فشار به بیمه‌ها می‌شود».

از سوی دیگر دکتر علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی نیز از طلب ۳۰۰ میلیارد تومانی بیمارستان‌های خصوصی در تهران از بیمه‌های تکمیلی خبر داد و گفت: «این میزان طلب بیمارستان‌ها را با چالش‌های اقتصادی جدی روبه‌رو کرده و در این میان، این بیماران هستند که بیشترین آسیب را می‌بینند».

سایر اخبار:

در کمتر کشوری الزاماً مسئولان وزارت بهداشت، پزشک هستند. دکتر ایرج حریرچی قائم‌مقام وزیر بهداشت در کنفرانس چالش‌های مدیریتی تحول نظام سلامت گفت: «در کمتر جایی در دنیا الزاماً مسئولان وزارت بهداشت ازجمله وزیر، پزشک هستند».

انجمن های پزشکی محل رسیدگی به تخلفات پزشکان: دکتر علیرضا زالی با بیان اینکه بین سازمان نظام پزشکی و انجمن‌های پزشکی تفاهم‌نامه‌ی شکل‌گرفته است گفت: «با توجه به پتانسیل‌های موجود در انجمن‌های علمی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی پزشکان از این‌ پس انجمن‌های علمی محل رسیدگی به تخلفات پزشکان است».

دریافت حق بیمه‌ براساس دهک درآمدی: مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه در حال حاضر سیاست روشنی به‌ منظور پولی شدن پوشش بیمه همگانی سلامت نداریم، گفت: «من طرفدار ادامه رایگان بودن پوشش بیمه‌ای خدمات درمانی آن‌هم بدون چارچوب نیستم و به‌زودی برنامه مدونی برای هدفمندی این موضوع ارائه می‌شود».

تربیت کارشناسان چند پیشه: دکتر ناصر کلانتری، قائم‌مقام معاونت بهداشتی وزارت بهداشت ضمن انتقاد از درمان محوری آموزش رشته های گروه پزشکی، از تربیت کارشناسان چند پیشه جهت ارایه خدمت در پایگاه های مراقبت سلامت خبر داد.

پزشکان توهین را تحمل نمی کنند: دکتر علی نوبخت، دبیر مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی ایران گفت: «اگر در جامعه پزشکی ناهنجاری وجود دارد، خود جامعه پزشکی می‌تواند از درون پالایش کند».

 

منبع : عیار آنلاین


  • ۹۴/۰۴/۰۳
  • مراد(دانشجوی پزشکی)

نظرات (۲)

سلام.وبلاگت خیلی عالیه.دوست دارم با هم دوست بشیم و برای همیشه به مطالب وبسایت هم نظر بدیم.

آدرس سایتم : www.parska.ir

  • مراد(دانشجوی پزشکی)
  • ممنون برادر
    خوشحال میشم تبادل درون گفتمانی داشته باشیم.
    راستی چه رشته ای هستید و کدوم دانشگاه؟

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی