خاعس(خط امام ، عدالت در سلامت)

"می رویم تا خط امام بماند." شهید مهدی رجب بیگی

خاعس(خط امام ، عدالت در سلامت)

"می رویم تا خط امام بماند." شهید مهدی رجب بیگی

خاعس(خط امام ، عدالت در سلامت)

مرکز مطالعات سیاستگذاری سلامت شهید دکتر دیالمه

مرکز مطالعات سیاستگذاری سلامت شهید دکتر دیالمه وابسته به بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر فعالیت خود را از زمستان1393 شروع کرده و عزمی جدی برای تحقق آرمان های انقلاب اسلامی در حوزه های سلامت دارد.
بدیهی است که طی سال های بعد از انقلاب ، عدالتی نسبی در حوزه ی سلامت بوجود آمده که حضور خانه ی بهداشت ، پزشکان و بقیه ی کادرهای درمانی در دور افتاده ترین روستاهای کشور گواهی بر این نظر است اما وجود برخی مشکلات ساختاری و زیربنایی در حوزه ی سلامت شیرینی این عدالت را مقداری می کاهد.
بر اساس اصل 29 قانون اساسی برخورداری از تأمین احتماعی از جمله خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت های پزشکی به صورت بیمه و غیره حقی همگانی است و دولت موظف است بر طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم ، خدمات و حمایت های مالی فوق را برای یکایک افراد کشور تأمین کند اما تاکنون بخش قابل توجهی از توان دولت ها صرف تأمین و ارائه خدمات شده و بخش سیاستگذاری آن کمرنگ جلوه می کند.در چنین شرایطی است که ضمن صرف هزینه های هنگفت از دولت به دلیل ضعف های ساختاری رضایت مردم دچار خدشه می شود.
مطالعات مختلف حاصل از جلسات مختلف کارشناسان حوزه ی سلامت نشان می دهد که اصلی ترین راهکار حل اساسی مشکلات نظام سلامت ، حل مشکلات ساختاری و سیاستگذاری این نظام است.
با عنایت به این موضوع و با توجه با کارکرد کانون های تفکر و مراکز مطالاعاتی در اثرگذاری بر سیاست های کلان کشور و نیز بر اساس رسالت بسیج دانشجویی به عنوان بدنه ی متخصص و متعهد انقلاب اسلامی إن شاء الله آرمان های زیر را بر طبق گفته های مقام معظم رهبری ، در حوزه ی سلامت پیگیری خواهیم کرد:
1. قانون گذاری
2. اجرایی
3. نظارت و داوری
که صد البته برای رسیدن به این آرمان ها و اهداف نیازمند کسب ویژگی های زیر هستیم:
I. اصلاح روح (تزکیه و تهذیب)
II. اصلاح روان (تفکر و تعلم)
III. اصلاح جسم (ورزش و تغذیه)
امیدواریم با حضور در صحنه ی همه ی دانشجویان و اساتید دغدغه مند دهان مردم انقلابی ایران را بیش از پیش با شیرینی عدالت شیرین کنیم.

والسلام علی من التبع الهدی

  • ۰
  • ۰

پرداخت های پر سر و صدا!

به گزارش خاعس در سومین بسته خبری هفتگی نظام سلامت به تحول در آموزش پزشکی، تامین عادلانه منابع مالی، طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد و سایر موضوعات مهم نظام سلامت پرداخته شده است.

تحول در آموزش پزشکی مقارن با رسالت های جدید

آموزش پزشکی کشور با توجه به رسالت های جدید خود نیازمند بازنگری و تحول است. نظام آموزش فعلی با رویکرد درمانی و بستری است که دانشجویان صرفا نحوه درمان را یاد می گیرند. این در حالی است که با توجه به سیاست های کلی نظام سلامت و تقدم پیشگیری و بهداشت بر درمان و طرح پزشک خانواده، نیازمند تربیت پزشکانی است که با این مباحث آشنا باشند. وزیربهداشت با اشاره به درمان محور بودن آموزش پزشکی، گفت: ادمه طرح تحول سلامت و پزشک خانواده مستلزم تغییر در نظام آموزش عالی است.

رییس مرکز مدیریت شبکه و توسعه سلامت وزارت بهداشت نیز با تاکید بر لزوم فراهم کردن زیرساخت های طرح پزشک خانواده، تربیت نیروی انسانی متناسب را مهم ترین لازمه اجرای این طرح دانست و گفت: «زمانی که پزشک اساسا در بالین بیمار و در بیمارستان تربیت می‌شود و برای تجویز دارو آموزش دیده است نمی‌توان از وی انتظار داشت در حیطه‌هایی مانند آموزش و ارتقای سلامت توانمند باشد».

وزیر بهداشت گام چهارم طرح تحول سلامت را تحول در نظام آموزش مطرح کرد که تا پایان سال نهایی می شود.

پرداخت از جیب و تامین عادلانه منابع مالی

سلامت بهتر بدون تردید هدف اصلی یک نظام سلامت است. اما ممکن است مراقبت ازسلامت هزینه های زیادی به دنبال داشته باشد به همین دلیل سازوکارهای مشارکت وتسهیم خطر وارائه حمایت مالی، بسیارحائز اهمیت هستند از این رو یکی از اهداف چندگانه نظام سلامت، عادلانه ساختن مشارکت مردم درتامین منابع مالی آن است.

شاخص پرداخت از جیب مردم یکی از معیار های ارزیابی عدالت در تامین مالی است که در سیاست‌های کلی سلامت هدفگذاری بر کاهش پرداخت از جیب مردم به ۳۰ درصد دیده شده است؛ اما مشاور سابق معاون درمان وزارت بهداشت در امور اقتصاد سلامت پرداخت ۵۰ تا ۶۰ درصد از هزینه ها توسط مردم را ناعادلانه‌ترین بخش سلامت عنوان کرد. وی در ادامه گفت: برای کاهش هر یک درصد پرداختی از جیب مردم باید ۷۹۰ میلیارد تومان هزینه کرد.

مقایسه میزان پرداخت از جیب مردم در سایر کشورها و ایران نشان از ناکارآمدی سیاست های اجرایی مسوولان جهت کاهش این شاخص دارد که در جدول آمار مربوط به پرداخت از جیب مردم در سایر کشورهای جهان را ملاحظه می کنید.(منبع:سایت سازمان جهانی بهداشت)

out of pocket

طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد و عدالت در دریافتی کادر درمانی؟

طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد با هدف ارتقای کیفیت خدمات و عدالت در پرداختی به کادر درمان از مهر سال گذشته به تدریج شروع شد. طرحی که ظاهرا این روزها انتقاد های جدی به آن وارد شده است. پرستاران که پیشرو در اعتراض به این طرح بودند با برگزاری تحصن هایی در اکثر بیمارستان‌ها، ناخشنودی خود را به طرح نشان دادند.

در همین راستا جلسه‌ای با حضور وزیر بهداشت و معاونین وزیر بهداشت برای بررسی ادامه پرداخت مبتنی بر عملکرد برگزار شد. دکتر علیرضا اولیایی منش، مهم‌ترین تصمیم این جلسه را تشکیل کارگروهی برای ایجاد وحدت رویه در سطح دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های مستقر در شهر تهران عنوان کرد. وی طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد را به‌عنوان یک اقدام مترقی در وزارت بهداشت می‌داند که بر اساس کیفیت خدمات پرداخت حقوق انجام می‌گیرد. دکتر محمد آقاجانی نیز بابیان اینکه طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد بر اساس شاخص‌های مشخص کمی و کیفی است گفت: «با شروع طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد به‌طورقطع رشد کارانه پرستاران و ماماها بیش از رشد کارانه پزشکان است».

این در حالی است که نظرات پرستاران برخلاف مسئولین وزارت بهداشت است. در همین رابطه محمد شریفی مقدم عضو نظام پرستاری با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری طرح مبتنی بر عملکرد را مخالف باسیاست‌های کلی سلامت دانست. وی با اشاره به سیاست های کلی سلامت که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ‌شده بیان کرد که اصلاح نظام پرداخت مبتنی بر کیفیت عملکرد افزایش کارآیی، ایجاد درآمد عادلانه و ترغیب انگیزه مثبت باید صورت گیرد که طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد کارکنان بیمارستان، در این راستا نیست. وی با اشاره به افزایش ۳۸۰ درصدی تعرفه پزشکان در گام سوم طرح تحول نظام سلامت خواستار اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مصوب سال ۱۳۸۶ مجلس شد.

مبهم بودن شاخص های ارزیابی جهت سنجش عملکرد کارکنان از موضوعاتی است که مورد نقد منتقدان واقع شده است. نمایندگان مجلس نیز از عدم شفافیت و وجود شیوه های نادرست در نظام پرداخت در وزارت بهداشت خبر می‌دهند.

بودجه لازمه ادامه طرح تحول سلامت؟

محمدحسین قربانی، عضو کمیسیون بهداشت ضمن اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه از سوی مقام معظم رهبری و تأکید بر تأمین منابع مالی پایدار برای بخش سلامت، ادامه طرح تحول سلامت را وابسته به تأمین بودجه پایدار می‌داند.

وزیر بهداشت نیز با اعلام اینکه در سال گذشته بودجه دریافتی وزارت بهداشت ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد بوده است از کاهش ۲ هزار میلیاردی بودجه در سال جاری خبر داد. وی از ارائه شفاف منابع مالی دریافتی و محل خرج بودجه در آینده نزدیک خبر داد. قائم‌مقام وزارت بهداشت تحریم ناجوانمردانه و کاهش قیمت نفت در سال گذشته را از دلایل تأمین نشدن بودجه در سال پیش می‌داند. وی در ادامه با اشاره به اینکه کاهش پرداخت از جیب، هدف اصلی در طرح تحول سلامت بوده است گفت: «باید در حوزه بهداشت و درمان پرداختی از جیب مردم کمتر از متوسط پرداختی از جیب مردم منطقه باشد». در حال حاضر متوسط پرداخت از جیب مردم در منطقه ۳۹ درصد و در جهان ۱۸ درصد است. این در حالی است که بر اساس سیاست‌های کلی سلامت باید پرداخت از جیب به ۳۰ درصد برسد. معاون درمان وزیر بهداشت بر ادامه طرح تحول نظام سلامت با وجود برخی مشکلات اعتباری تأکید کرد. با این‌حال برخی کارشناسان معتقدند که تزریق پول راهگشای طرح تحول سلامت نیست و در مقابل نیروی انسانی ماهر با انگیزه را اصلی‌ترین منابع موجود حوزه سلامت می‌داند. کارشناسان بر این باورند، پرداخت‌های عادلانه بین کادر درمانی رویه‌ی مناسب برای تداوم طرح تحول سلامت است.

وحیددستجردی، وزیر اسبق بهداشت نیز با شاره به ۴٫۵ برابر شدن بودجه سلامت، نگاه دولت به مسئله سلامت را مثبت ارزیابی کرد. وی بابیان اینکه اجرای برنامه پزشک خانواده باعث خواهد شد تا اعتبارات حوزه سلامت به سر منزل مقصود برسد گفت: «اگر سیستم نظام ارجاع رعایت شود تا هزینه با سند، مدرک، اطلاع‌رسانی و پروتکل مخصوص صورت گیرد».

سایر اخبار

طرح خدمت اجباری پزشکان تا ۱۰ سال آینده در ایران برچیده می‌شود: وزیر بهداشت در رابطه با حذف طرح برای پزشکان گفت: «ما معتقد هستیم که طرح باید از طریق بومی گزینی به‌تدریج رقیق و درنهایت برداشته شود، مگر اینکه برای افزایش مهارت؛ بخشی از آموزش دوره طب عمومی لحاظ شود».

برنامه‌های جدید پزشک خانواده در شهرها و روستاهای ایران: وزیر بهداشت با صحه گذاشتن به اینکه امسال پزشک خانواده از دو استان فارس و مازندران خارج می‌شود و گسترش می‌یابد، از تکمیل پزشک خانواده در شهرهای ۲۰ تا ۵۰ هزارنفری خبر داد و گفت: دربسته نظام آموزشی تحول سلامت برای پزشک خانواده برنامه ارزشمندی داریم.

کمبود ۵ هزار تخت بیمارستانی در حومه تهران: سیدحسن هاشمی در بازدید از منطقه شهر ری تهران از کمبود تخت‌های بیمارستانی در حومه شهر تهران ابراز نگرانی کرد و گفت: حدود ۵ هزار تخت تنها در حومه شهر تهران مورد نیاز است.

درآمد داروخانه‌ها باید بر اساس عدالت باشد: معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان غذا و دارو گفت: درآمد داروخانه ها باید بر اساس عدالت باشد و اینطور نباشد که حدود ۲۰۰ داروخانه دولتی کشور، ۴۰ درصد بازار دارویی را در اختیار داشته باشند.

سرکشی به حساب‌های پزشکان برای تعیین مالیات: با ابطال تفاهم‌نامه مالیاتی سازمان امور مالیاتی و سازمان نظام پزشکی توسط دیوان عدالت اداری، سازمان امور مالیاتی از این پس برای تعیین مالیات پزشکان به اظهارنامه های آن ها رجوع کند و برای بازبینی صحت این اظهارنامه ها مجبور به ورود به حساب پزشکان خواهد شد.
کمک هزینه تحصیلی تکمیلی به دستیاران تخصصی و فوق تخصصی پرداخت می شود:
معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از پرداخت کمک هزینه تحصیلی تکمیلی به دستیاران تخصصی و فوق تخصصی، خبر داد.

 

منبع : عیار آنلاین


  • ۹۴/۰۵/۰۴
  • مراد(دانشجوی پزشکی)

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی