اگر مسئولیت خرید خدمت را به وکالت از مردم به بیمه واگذار شود، بیمه با ابزارهای مختلفی ازجمله پزشک خانواده، راهنمای بالینی و ایجاد فضای شفاف و حذف رابطه مالی بین بیمار و پزشک با ایجاد پرونده الکترونیک سلامت، تلاش میکند تا در راستای منافع خود از تجویز خدمات غیرضروری و درمانهای القایی جلوگیری کند.
در نظام سلامت کشور جای خالی بیمههای سلامت کارآمد بهوضوح مشخص است. ناکارآمدی بیمهها عمدتاً ناشی از نبودن در جایگاه واقعی و غفلت از کارکردهای اصلی آنها است. در ادامه به دو مسئله اساسی در نظام سلامت کشور و جایگاه بیمه سلامت در اصلاح وضعیت فعلی پرداخته میشود
وزیر سابق بهداشت و درمان معتقد است؛ هزینههای سلامت از جیب مردم به مرور زمان مجددا افزایش پیدا خواهد کرد.
مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز و اسکو از روند صرف منابع در وزارت بهداشت و درمان انتقاد کرد.
وی افزود: صرف بودجه 10 درصدی هدفمندی در بخش درمان از ابتدا هم مشخص بوده که در حال حاضر این بودجه براساس سلایق مختلف هزینه میشود
در سال های اخیر، نظام سلامت کشور با مشکلاتی گوناگون همراه بوده که سبب بروز نارضایتی مردم و بخش های مختلف نظام سلامت شده است. پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، طرح تحول نظام سلامت را تدوین کرد. این طرح که بدنبال «محافظت مالی» مردم در قبال هزینه های سلامت، ارتقای کیفیت و افزایش دسترسی به خدمات درمانی است، از ۱۵ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳، در بیمارستان های دولتی سراسر کشور به اجرا در آمد. گرچه اجرای طرح، زمینه ی افزایش رضایتمندی مردم و گروهی از بازیگران حوزه ی سلامت را فراهم آورد، ولی تداوم اجرای طرح با چالش هایی جدی مواجه است. در این نوشتار تلاش شده، ضمن بررسی اهداف طرح تحول، به پاره ای از چالش های ذاتی و اجرایی آن اشاره شود