خاعس(خط امام ، عدالت در سلامت)

"می رویم تا خط امام بماند." شهید مهدی رجب بیگی

خاعس(خط امام ، عدالت در سلامت)

"می رویم تا خط امام بماند." شهید مهدی رجب بیگی

خاعس(خط امام ، عدالت در سلامت)

مرکز مطالعات سیاستگذاری سلامت شهید دکتر دیالمه

مرکز مطالعات سیاستگذاری سلامت شهید دکتر دیالمه وابسته به بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر فعالیت خود را از زمستان1393 شروع کرده و عزمی جدی برای تحقق آرمان های انقلاب اسلامی در حوزه های سلامت دارد.
بدیهی است که طی سال های بعد از انقلاب ، عدالتی نسبی در حوزه ی سلامت بوجود آمده که حضور خانه ی بهداشت ، پزشکان و بقیه ی کادرهای درمانی در دور افتاده ترین روستاهای کشور گواهی بر این نظر است اما وجود برخی مشکلات ساختاری و زیربنایی در حوزه ی سلامت شیرینی این عدالت را مقداری می کاهد.
بر اساس اصل 29 قانون اساسی برخورداری از تأمین احتماعی از جمله خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت های پزشکی به صورت بیمه و غیره حقی همگانی است و دولت موظف است بر طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم ، خدمات و حمایت های مالی فوق را برای یکایک افراد کشور تأمین کند اما تاکنون بخش قابل توجهی از توان دولت ها صرف تأمین و ارائه خدمات شده و بخش سیاستگذاری آن کمرنگ جلوه می کند.در چنین شرایطی است که ضمن صرف هزینه های هنگفت از دولت به دلیل ضعف های ساختاری رضایت مردم دچار خدشه می شود.
مطالعات مختلف حاصل از جلسات مختلف کارشناسان حوزه ی سلامت نشان می دهد که اصلی ترین راهکار حل اساسی مشکلات نظام سلامت ، حل مشکلات ساختاری و سیاستگذاری این نظام است.
با عنایت به این موضوع و با توجه با کارکرد کانون های تفکر و مراکز مطالاعاتی در اثرگذاری بر سیاست های کلان کشور و نیز بر اساس رسالت بسیج دانشجویی به عنوان بدنه ی متخصص و متعهد انقلاب اسلامی إن شاء الله آرمان های زیر را بر طبق گفته های مقام معظم رهبری ، در حوزه ی سلامت پیگیری خواهیم کرد:
1. قانون گذاری
2. اجرایی
3. نظارت و داوری
که صد البته برای رسیدن به این آرمان ها و اهداف نیازمند کسب ویژگی های زیر هستیم:
I. اصلاح روح (تزکیه و تهذیب)
II. اصلاح روان (تفکر و تعلم)
III. اصلاح جسم (ورزش و تغذیه)
امیدواریم با حضور در صحنه ی همه ی دانشجویان و اساتید دغدغه مند دهان مردم انقلابی ایران را بیش از پیش با شیرینی عدالت شیرین کنیم.

والسلام علی من التبع الهدی

۸ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

دلایل بسیاری برای ایجاد و توسعه پرونده الکترونیک سلامت در سطح ملی وجود دارد. ضرورت دسترسی به اطلاعات در حوزه های مختلف، باعث ایجاد و توسعه سیستم های اطلاعاتی از قبیل پرونده الکترونیک سلامت شده است، تا جایی که امروزه کشورهای پیشرفته دنیا هریک به نوعی به این بستر اطلاعاتی مجهز شده اند.

به گزارش خاعس، با وجود تعاریف مختلف از مفهوم پرونده الکترونیک سلامت، آنچه در این نوشتار به عنوان پرونده الکترونیک سلامت مد نظر ماست، در واقع بستر اطلاعاتی یکپارچه ای است که امکان ورود، پردازش و خروجی گرفتن از اطلاعات مربوط به سلامت افراد جامعه را – اعم از اطلاعات مربوط به وضعیت بیماری و روند درمان فرد- بر روی آن وجود دارد و در هر لحظه توسط افراد مجاز (پزشک و بیمارستان و…) در اقصی نقاط کشور قابل دسترسی است. پرونده الکترونیک سلامت در بر گیرنده ی اطلاعات مراقبت بهداشتی است که در طول حیات فرد به صورت الکترونیکی،باهدف پشتیبانی از مراقبت مستمر با کیفیت بهتر،آموزش و پژوهش ذخیره شده است.تعریف فوق، اگرچه تعریف دقیقی از مفهوم پرونده الکترونیک سلامت نیست، لکن مراد تنها ترسیم یک تصویر کلی از این بستر می باشد.

  • حسن باربرز دانشجوی دندانپزشکی
  • ۰
  • ۰

روز شنبه (۱۷ مرداد ماه) نشست تخصصی اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی در خصوص مسائل و معضلات موجود در نظام سلامت، به خصوص اجرای طرح تحول سلامت با مسئولان وزارت بهداشت برگزار گردید. این جلسه با حضور دکتر هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر حریرچی، قائم مقام وزیر، دکتر فراهانی، معاونت دانشجویی-فرهنگی وزیر و سایر مسئولان وزارت بهداشت برگزار شد.

در این جلسه، اعضای بسیج دانشجویی به بیان نظرات و مواضع خود در رابطه با وضعیت موجود نظام سلامت با طرح موضوعاتی چون نظارت بر جامعه پزشکی، اختلاف زیاد تعرفه های فنی پزشکان بخش دولتی و خصوصی (به خصوص بعد از اجرای گام سوم طرح تحول نظام سلامت)، درمان‌های القایی، پزشک خانواده، گام‌های مختلف طرح تحول، طب سنتی و... پرداختند. دانشجویان با استفاده از بستر فراهم آمده مطالبات خود را با جدیت بیان کردند و مسئولان وزارت بهداشت، به خصوص شخص آقای وزیر، پاسخ انتقادات و سؤالات دانشجویان را دادند. البته در بسیاری از موارد، نظرات بسیج دانشجویی با نظرات وزیر بهداشت هم‌خوانی داشت. وزیر بهداشت و سایر مسئولان حاضر در این جلسه قول مساعدی بر حضور پررنگ‌تر و بیشتر در فضای دانشگاه دادند تا در سلسله جلسات معین و مدونی به بحث و تبادل نظر تخصصی راجع به نظام سلامت کشور بپردازند. پس از این، بسیج دانشجویی نامه‌ای را در خصوص جلسه مذکور تدوین کرده و در معرض عموم و رسانه‌ها قرار داد. متن نامه بسیج دانشجویی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در خصوص گام سوم طرح تحول و نظارت بر جامعه پزشکی در ادامه می‌آید:

  • حسن باربرز دانشجوی دندانپزشکی
  • ۰
  • ۰
به گزارش خاعس و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان بنا به گفته وزارت بهداشت، گام دوم طرح تحول سلامت به اصلاح سیستم آموزشی و پژوهشی در وزارت بهداشت اختصاص دارد.
 کرامت حافظی کارشناس رادیولوژی و تصویربرداری پزشکی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: بخش گسترده‌ای از روند تشخیصی بیماران نیاز به بازنگری در آموزش دارد.

وی افزود: ایران جز کشورهایی است که از نظر پرتودهی به بیماران در صدر کشورهای جهان است، چنانچه بنا به گفته برخی منابع آگاه این شرایط نامطلوب و مصرف بیش ازحد فیلم رادیولوژی بیش از کل قاره اروپاست و از آنجا که اشعه و پرتو برای بدن خطرناک است و می تواند عامل بیماری‌هایی همچون سرطان، جهش های ژنتیکی، آسیب به جنین، پیری زود رس و آثار زیان بار دیگر گردد.
حافظی ادامه داد: بنابراین باید به بررسی دقیق نظام معاینه بیماران و تجویز پرتودهی برای تصاویر رادیولوژی و سی تی اسکن پرداخت تا میزان بالای فعلی درخواستهای رادیولوژی و سی تی اسکن از سوی کادر پزشکی درخواست کننده کاهش چشمگیر یابد.

وی هم چنین اظهار کرد: بر اساس قوانین جهانی پرتونگاری که به ALARA  شهرت دارد حفاظت در برابر اشعه در کشور ما هم بر آن تاکید شده است، باید کمترین پرتودهی برای تشخیص بیماران صورت گیرد و نه حداکثر پرتودهی که این مهم لزوم آگاهی بیشتر درخواست کنندگان تصاویر رادیولوژی که همان پزشکان هستند را می‌طلبد.

این کارشناس پرتونگاری گفت: در سه سطح کادر درمانی، جامعه و پرتوکاران باید تحول آموزشی در پرتودهی به جامعه صورت گیرد.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
  • حسن باربرز دانشجوی دندانپزشکی
  • ۰
  • ۰

آواز دُهُل

عملکرد هاشمی، وزیر بهداشت در سال دوم دولت یازدهم

سرازیر شدن حجم عظیم اعتبارات عمومی به بخش سلامت و اولویت‌دار شدن این عرصه در نظام تصمیم‌گیری کشور فرصتی است مغتنم برای مسئولین وزارت بهداشت تا با اتکای به آن بتوانند طرح‌های اساسی مغفول مانده این حوزه را به سرمنزل مقصود برسانند. بااین‌حال نحوه هزینه کرد منابع چالش جدی طرح تحول می‌باشد

  • مراد(دانشجوی پزشکی)
  • ۰
  • ۰


اختصاصی سایت خاعس


به گزارش خاعس،عبدالله نظری رییس مرکز مطالعات سلامت شهید دکتر دیالمه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر معتقد است طرح تحول نظام سلامت در حالی شروع به کار کرد که زیرساخت اصلی نظام سلامت یعنی بیمه ها دچار مشکلات اساسی و ریشه ای بودند و هستند.

  • مراد(دانشجوی پزشکی)
  • ۰
  • ۰

سخن رایج میان تحلیل‌گران و سخنوران حوزه سلامت، پایین بودن هزینه سرانه سلامت در جمهوری اسلامی ایران است. در این نوشته قصد دارم چند نکته را بیان کنم. اول اینکه هزینه سرانه سلامت چیست؟ ثانیا هزینه سرانه سلامت به دلار رایج چه تفاوتی با هزینه سرانه به دلار PPP دارد و کدام یک دقیق تر است؟ ثالثا وضعیت ایران در این شاخص چگونه است؟ و در نهایت نکاتی که می‌بایست در استفاده از این شاخص به آن توجه کرد را اشاره خواهم کرد.

  • مراد(دانشجوی پزشکی)
  • ۰
  • ۰

اختصاصی سایت خاعس



یکی از مشکلات اصلی که نظام سلامت با آن دست به گریبان است ، مشکلات ساختاری است که نه تنها در این مجموعه وجود دارد بلکه در سایر نظام های کشور نیز دیده می شود . اگر قواعد و مقرراتی که وضع می شود صحیح باشند و به طور درست اجرا شوند و گذشته از آن قدرت بازدارندگی خود را نیز داشته باشند می توان انتظار داشت که این أمر تا حدودی مرهمی بر مشکلات ساختاری آن نظام باشد .

  • حسن باربرز دانشجوی دندانپزشکی
  • ۰
  • ۰

نکات مربوط به افشاگری را به دو دسته می‌توان تقسیم کرد: اول این که چه زیرساخت‌هایی برای اجرای این سیاست لازم است، و دوم این که اجرای این سیستم چه آثار وتبعاتی می‌تواندداشته باشد.

در صورتی که یک کشور تصمیم به اجرای چنین سیاستی بگیرد در قدم اول نیاز به یک سیستم قضایی گسترده و دقیق دارد، یک نظام قضایی که در زمان کوتاه و با دقت به پرونده‌ها رسیدگی کند و پرونده‌ها درگیر بروکراسی و فساد در داخل سیستم قضایی نشود ، در رسیدگی به پرونده‌ها تبعیض نداشته باشد و  به پرونده‌ها به سرعت رسیدگی کند.  نکته قابل توجه دیگر نیاز به تربیت قضاتی است که در زمینه امور مربوط به سلامت بتوانند قضاوت و صدور حکم داشته باشند، قضاتی که در زمینه بهداشت و درمان تخصص داشته باشند و عدم آشنایی آنها به بخش بهداشت و درمان به احکام صادره لطمه نزند.  ثانیا فرآیند رسیدگی به پروندها بدون اغماض و تبعیض باشد. شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ که صاحب نفوذ و ثروت هستند در بسیاری از موارد می‌توانند با تهدید و تطمیع، از افشاگری جلوگیری کنند و عملاً قانون افشاگری فقط در مورد تخلفات ریز و یا متوسط اجرایی شود که این خود می‌تواند منجر به بی‌عدالتی شود.

  • مراد(دانشجوی پزشکی)