خاعس(خط امام ، عدالت در سلامت)

"می رویم تا خط امام بماند." شهید مهدی رجب بیگی

خاعس(خط امام ، عدالت در سلامت)

"می رویم تا خط امام بماند." شهید مهدی رجب بیگی

خاعس(خط امام ، عدالت در سلامت)

مرکز مطالعات سیاستگذاری سلامت شهید دکتر دیالمه

مرکز مطالعات سیاستگذاری سلامت شهید دکتر دیالمه وابسته به بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر فعالیت خود را از زمستان1393 شروع کرده و عزمی جدی برای تحقق آرمان های انقلاب اسلامی در حوزه های سلامت دارد.
بدیهی است که طی سال های بعد از انقلاب ، عدالتی نسبی در حوزه ی سلامت بوجود آمده که حضور خانه ی بهداشت ، پزشکان و بقیه ی کادرهای درمانی در دور افتاده ترین روستاهای کشور گواهی بر این نظر است اما وجود برخی مشکلات ساختاری و زیربنایی در حوزه ی سلامت شیرینی این عدالت را مقداری می کاهد.
بر اساس اصل 29 قانون اساسی برخورداری از تأمین احتماعی از جمله خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت های پزشکی به صورت بیمه و غیره حقی همگانی است و دولت موظف است بر طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم ، خدمات و حمایت های مالی فوق را برای یکایک افراد کشور تأمین کند اما تاکنون بخش قابل توجهی از توان دولت ها صرف تأمین و ارائه خدمات شده و بخش سیاستگذاری آن کمرنگ جلوه می کند.در چنین شرایطی است که ضمن صرف هزینه های هنگفت از دولت به دلیل ضعف های ساختاری رضایت مردم دچار خدشه می شود.
مطالعات مختلف حاصل از جلسات مختلف کارشناسان حوزه ی سلامت نشان می دهد که اصلی ترین راهکار حل اساسی مشکلات نظام سلامت ، حل مشکلات ساختاری و سیاستگذاری این نظام است.
با عنایت به این موضوع و با توجه با کارکرد کانون های تفکر و مراکز مطالاعاتی در اثرگذاری بر سیاست های کلان کشور و نیز بر اساس رسالت بسیج دانشجویی به عنوان بدنه ی متخصص و متعهد انقلاب اسلامی إن شاء الله آرمان های زیر را بر طبق گفته های مقام معظم رهبری ، در حوزه ی سلامت پیگیری خواهیم کرد:
1. قانون گذاری
2. اجرایی
3. نظارت و داوری
که صد البته برای رسیدن به این آرمان ها و اهداف نیازمند کسب ویژگی های زیر هستیم:
I. اصلاح روح (تزکیه و تهذیب)
II. اصلاح روان (تفکر و تعلم)
III. اصلاح جسم (ورزش و تغذیه)
امیدواریم با حضور در صحنه ی همه ی دانشجویان و اساتید دغدغه مند دهان مردم انقلابی ایران را بیش از پیش با شیرینی عدالت شیرین کنیم.

والسلام علی من التبع الهدی

  • ۰
  • ۰

انتخابات سازمان نظام پرستاری تحت‌الشعاع رد صلاحیت‌ها


سازمان نظام پرستاری، نهاد صنفی برآمده از آرای جامعه پرستاری بوده و محل تضارب آراء و افکار آن‌هاست که اعضای آن به‌صورت دوره‌ای و با برگزاری انتخابات برگزیده می‌شوند. با اعلام خبر تایید صلاحیت ۱۶۶ نفر از داوطلبین چهارمین دوره انتخابات شورای عالی سازمان نظام پرستاری مشخص شد که چهره‌هایی همچون محمد شریفی مقدم، محمود عمیدی، حمید تاج‌الدینی و محمد اشتهاردی که از فعالین صنفی جامعه پرستاری بودند رد صلاحیت شده‌اند.

این رد صلاحیت موجی از اعتراضات جامعه پرستاری را به راه انداخت. به‌طوری‌که رئیس هیئت‌مدیره نظام پرستاری تهران ضمن انتقاد از عدم وجود فضای انتقادپذیر، خواستار تجدیدنظر در رد صلاحیت کاندیداهای شرکت‌کننده در انتخابات شورای عالی نظام پرستاری شد. خانه پرستار نیز ضمن اعتراض شدید به رد صلاحیت دبیر کل و سه تن دیگر از اعضای شورای مرکزی خانه پرستار بیانیه‌ای صادر کرد و در آن این رد صلاحیت ها را غیرقانونی خواند و خواستار حضور همه ی سلایق در این انتخابات شد.

به عقیده کارشناسان، این رویکرد نشان‌دهنده‌ی عدم وجود فضای انتقادپذیری و تحمل منتقدین در گروه هیئت نظارت بر این انتخابات بوده و باعث اعتراض سازمان‌های نظام پرستاری ۶۱ شهر به این تصمیم شده است.

نظارت بر مواد غذایی متولی واحدی ندارد

استاندارد

جنجال آب‌های معدنی آلوده به میکروب و آبلیموهای صنعتی بدون لیمو که آرم استاندارد بر آن‌ها نقش بسته بود، در هفته‌های اخیر سبب شد انتقادات نسبت به عملکرد سازمان ملی استاندارد بالا بگیرد؛ تا جایی که معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو لب به اعتراض گشود و با انتقاد نسبت به مداخله نادرست سازمان استاندارد، علامت استاندارد را ملاک سالم بودن مواد غذایی ندانست و وزارت بهداشت را متولی سلامت فرآورده‌های خوراکی و آشامیدنی اعلام کرد.

سازمان استاندارد که در واقع وظیفه تدوین و تصویب استانداردهای ملی کشور را بر عهده دارد، در طول سال‌های اخیر، به‌تدریج وظایف نظارتی هم بر عهده گرفت؛ یعنی علاوه بر استانداردهایی که وضع می‌کند، نظارت هم می‌کند، که باعث موازی‌کاری می‌شود. رئیس سازمان غذا و دارو در این رابطه بر لزوم اصلاح قانون در موضوع نظارت‌ها تأکید کرد و افزود: «بالاخره باید قانون اصلاح شود، چون دستگاه دیگری نمی‌تواند جایگزین نظارت دستگاه ناظر اصلی شود». در بند «ج» ماده ۵ قانون است که مسؤولیت حفاظت از سلامت انسان و بررسی ارزیابی مخاطرات احتمالی موجودات زنده تغییرشکل‌یافته‌ای که به مصرف غذای انسان می‌رسد و همچنین مسؤولیت شناسایی و اتخاذ تدابیر لازم در مورد موجودات زنده‌ای که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم برای انسان بیماری‌زا می‌باشد بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است».

در همین حال و هوا که مردم نسبت به استاندارد بودن برخی مواد غذایی دچار دوگانگی شده بودند، خبر از صدور مجوزسازمان غذا و دارو برای دو برند روغن خوراکی دستکاری‌شده ژنتیکی موج جدیدی از نگرانی را به وجود آورد. این در حالی است که روسیه به تازگی خواستار ممنوعیت کامل استفاده از مواد دستکاری‌شده ژنتیکی در تولید مواد غذایی شده است. معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست هم واردات ذرت و روغن سویای تراریخته که باعث ایجاد بیماری‌های خطرناک در کشور می‌شود را از نظر سازمان حفاظت محیط زیست غیرقابل قبول دانست. به نظر می‌رسد که خلأ قانونی، علت اصلی به وجود آمدن این تنش‌ها باشد. در ایران ۴ نهاد وزارت جهاد کشاورزی، سازمان ملی استاندارد، سازمان غذا و دارو و سازمان تعزیرات حکومتی متولی نظارت بر محصولات غذایی هستند. که گاهی اوقات اختلاف موازین و حتی سلیقه‌های این سازمان‌ها، مشکل‌ساز می‌شود.


منبع: عیار آنلاین

  • ۹۴/۰۸/۱۰
  • حسن باربرز دانشجوی دندانپزشکی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی