خاعس(خط امام ، عدالت در سلامت)

"می رویم تا خط امام بماند." شهید مهدی رجب بیگی

خاعس(خط امام ، عدالت در سلامت)

"می رویم تا خط امام بماند." شهید مهدی رجب بیگی

خاعس(خط امام ، عدالت در سلامت)

مرکز مطالعات سیاستگذاری سلامت شهید دکتر دیالمه

مرکز مطالعات سیاستگذاری سلامت شهید دکتر دیالمه وابسته به بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر فعالیت خود را از زمستان1393 شروع کرده و عزمی جدی برای تحقق آرمان های انقلاب اسلامی در حوزه های سلامت دارد.
بدیهی است که طی سال های بعد از انقلاب ، عدالتی نسبی در حوزه ی سلامت بوجود آمده که حضور خانه ی بهداشت ، پزشکان و بقیه ی کادرهای درمانی در دور افتاده ترین روستاهای کشور گواهی بر این نظر است اما وجود برخی مشکلات ساختاری و زیربنایی در حوزه ی سلامت شیرینی این عدالت را مقداری می کاهد.
بر اساس اصل 29 قانون اساسی برخورداری از تأمین احتماعی از جمله خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت های پزشکی به صورت بیمه و غیره حقی همگانی است و دولت موظف است بر طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم ، خدمات و حمایت های مالی فوق را برای یکایک افراد کشور تأمین کند اما تاکنون بخش قابل توجهی از توان دولت ها صرف تأمین و ارائه خدمات شده و بخش سیاستگذاری آن کمرنگ جلوه می کند.در چنین شرایطی است که ضمن صرف هزینه های هنگفت از دولت به دلیل ضعف های ساختاری رضایت مردم دچار خدشه می شود.
مطالعات مختلف حاصل از جلسات مختلف کارشناسان حوزه ی سلامت نشان می دهد که اصلی ترین راهکار حل اساسی مشکلات نظام سلامت ، حل مشکلات ساختاری و سیاستگذاری این نظام است.
با عنایت به این موضوع و با توجه با کارکرد کانون های تفکر و مراکز مطالاعاتی در اثرگذاری بر سیاست های کلان کشور و نیز بر اساس رسالت بسیج دانشجویی به عنوان بدنه ی متخصص و متعهد انقلاب اسلامی إن شاء الله آرمان های زیر را بر طبق گفته های مقام معظم رهبری ، در حوزه ی سلامت پیگیری خواهیم کرد:
1. قانون گذاری
2. اجرایی
3. نظارت و داوری
که صد البته برای رسیدن به این آرمان ها و اهداف نیازمند کسب ویژگی های زیر هستیم:
I. اصلاح روح (تزکیه و تهذیب)
II. اصلاح روان (تفکر و تعلم)
III. اصلاح جسم (ورزش و تغذیه)
امیدواریم با حضور در صحنه ی همه ی دانشجویان و اساتید دغدغه مند دهان مردم انقلابی ایران را بیش از پیش با شیرینی عدالت شیرین کنیم.

والسلام علی من التبع الهدی

  • ۰
  • ۰

ضربه «طمع» به اعتماد پزشک و بیمار

در این بسته خبری به مهم‌ترین اخبار حوزه سلامت در طی هفته گذشته، ورود مجلس به مقابله با زیرمیزی، تامین منابع مالی وزارت بهداشت ،فاصله بین پزشکان و مردم، لزوم حمایت بیمه ها از داروی ایرانی و طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد پرداخته شده است.

ضربه اخلاق پزشکی به اعتماد بین پزشک و بیمار

وزیر بهداشت بخش مهمی از استیصال مردم در نظام سلامت را به خاطر طمع، زیاده خواهی و منفعت خواهی برخی از پزشکان می داند، وی در ادامه گفت: «ما پزشکان مردم را رها کرده‌ایم و فقط زیر یک سقف می نشینیم و از هم تعریف می‌کنیم». سعید نمکی معاون امور اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اظهار گله از سازمان نظام پزشکی گفت: «متأسفانه جامعه پزشکی به خاطر نوع برخوردش با مردم، حمایت مردمی را از دست داده و تنها مانده است و دارد منزوی می‌شود». وی در ادامه یکی از مشکلات جامعه پزشکی را نگاه از بالا به مردم می داند که باعث از بین رفتن رابطه نزدیک خود با بدنه مردم شده است. تخلفات پزشکی نیز از تبعات این نوع نگاه در بین جامعه پزشکی است. به طوری که در سال گذشته ۶ هزار و ۵۷۴ شکایت در دادسراهای انتظامی سازمان نظام پزشکی مطرح شد که دندانپزشکان و پزشکان عمومی و متخصصین زنان و زایمان و جراحان عمومی و در نهایت پزشکان ارتوپد در معرض بیشترین شکایات از طرف مردم به سازمان نظام پزشکی قرار گرفته‌اند. معاونت نظارت نظام پزشکی راه اندازی سامانه ۱۶۹۰ را یکی از راهکارهای کاهش دریافت زیرمیزی می داند با این حال، وی از محکومیت ۲۰ پزشک متخلف در شهر تهران خبر داد.

اما وزیر بهداشت در دیدار اخیر خود با آیت الله آملی لاریجانی، صدور حکم حبس برای پزشکان را باعث ایجاد ترس و نداشتن پشتوانه برای تشخیص ودرمان دانست. وی در ادامه پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای در وزارت بهداشت داد تا در صورت گزارش مواردی از محکومیت حبس برای قصور پزشکی به‌صورت مستقیم با نظر رئیس قوه قضائیه، تجدیدنظر در احکام صورت گیرد و حکم حبسی نیز برای جامعه پزشکی بدون نظر رئیس قوه قضائیه صادر نشود.

بهارستان به مقابله با زیرمیزی می‌رود

یکی از اهداف مهم طرح تحول نظام سلامت و به خصوص افزایش تعرفه های درمانی مقابله با پدیده شوم زیرمیزی بود. اما اکنون و با گذشت ۱۳ ماه از اجرای این طرح ملی، همچنان برخی از پزشکان مبالغی خارج از تعرفه از بیماران طلب می کنند. . رسول خضری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به ابلاغ کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات و افزایش تعرفه‌ها در سال ۹۴ اشاره و از استمرار پدیده زیرمیزی در بین برخی پزشکان گلایه کرد. وی در ادامه از طرح یک فوریتی مجلس برای برخورد با پزشکان زیرمیزی بگیر خبر داد و افزود: «افزایش کیفیت خدمات بیمه، قطع رابطه پولی بین پزشک و بیمار، اجرای نظام سطح‌بندی خدمات و برنامه پزشک خانواده از ساز و کارهای مقابله با پدیده زیرمیزی است و ما در مجلس به دنبال راه‌کاری هستیم تا به صورت کلی این پدیده ریشه‌کن شود».

با وجود نقش بسزای وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی در مقابله با زیرمیزی در روزهای اخیر شاهد بهانه جویی های این دو نهاد در پاسخگویی به وظایفشان بودیم به طوری که هریک دیگری را در این امر مقصر می دانند.

 نظارت بر تعرفه وظیفه کدام نهاد است؟

پس از امضای تفاهم نامه بین نظام پزشکی و انجمن های علمی پزشکان شایعه ای مبنی بر تفویض اختیار نظارتی نظام پزشکی به انجمن های علمی پزشکان مطرح شد. دکتر عباس آقازاده، رییس مجمع عمومی نظام پزشکی ضمن تکذیب این ادعا گفت: «وظیفه سازمان نظام پزشکی نظارت است». با این حال وی معتقد است سازوکار، ابزار و وظیفه قانونی برای کشف جرم و نظارت میدانی در اختیار نظام پزشکی نیست. این تفاهم نامه در راستای صیانت از اخلاق پزشکی و‌ قدرتمند کردن انجمن‌ها برای خودپایشی و خودپالایشی است.

در حالی که نهادهایی مثل وزارت بهداشت و نظام پزشکی از قبول مسوولیت نظارت بر تعرفه ها شانه خالی می کنند، مسعود پزشکیان وزیر اسبق بهداشت ضمن بیان توضیحاتی از مقابله با زیرمیزی در دوران تصدی خود در وزارت بهداشت، به قراردادهای گران قوای سه گانه با مراکز درمانی اشاره و گفت: «تا زمانی که این نهادها پرداخت های غیرمتعارف را به مراجع درمانی می پردازند نمی توان انتظار ریشه کنی زیر میزی داشت».

 ابهام در آینده تامین منابع مالی طرح تحول سلامت

مساله تامین پایدار منابع مالی طرح های بزرگ موضوعی است که همواره استمرار این طرح ها را با مشکل مواجه کرده است. طر های بزرگی مثل مسکن مهر و هدفمندی یارانه ها را می توان نمونه های عینی این تجربه ناموفق برشمرد.

وزیر بهداشت با با بیان اینکه در سال جاری و با شرایط خاص اقتصادی، طرح تحول نظام سلامت را ادامه خواهیم داد گفت: برخی از هم صنفان با اعلام آمار نادرستی از اعتبارات حوزه سلامت باعث تهیج و تحریک سایر اقشار می شوند. وی با اشاره به فروش نفت به قیمت بشکه ی ۵۰ دلار گفت: امیدواریم که پایداری بودجه طرح تحول سلامت نیز مانند طرح مسکن مهر و یارانه نشود.

محمدحسین قربانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس طرح تحول سلامت را یکی از طرح های بزرگ در سطح کشور میدان و از همکاری خوب مجلس با دولت در این خصوص خبر داد. وی پایداری اعتبارات در بخش سلامت را یکی از دغدغه های مجلس دانست و گفت: در این رابطه مجلس همکاری خوبی با دولت داشته است و خوشبختانه با تخصیص یک درصد مالیات بر ارزش افزوده و اختصاص ١٠‌درصد از محل درآمد هدفمندی یارانه‌ها، طرح تحول سلامت شروع امیدوارکننده ی داشت. وی در ادامه گفت: با توجه به اختصاص این منایع از وزارت بهداشت انتظار داریم که با توجه به منشور طرح تحول، بخش بهداشت و سلامت نیز به اندازه بخش درمان مورد توجه قرار گیرد و شاهد توزیع عادلانه منابع در تمامی نقاط کشور باشیم.

 بیمه ها ها داروهای ایرنی را تنها گذاشته اند  

درحالی‌که طی هفته گذشته نمایندگان مجلس و رئیس سازمان غذا و دارو به دنبال طرحی برای الزام پزشکان به تجویز نسخه دارویی در چهارچوب فهرست دارویی کشور بودند، اما در این رابطه وزیر بهداشت گفت: «با زور و بخشنامه نمی‌توان این تغییر رفتار را در پزشکان به وجود آورد و لازمه این تغییر حمایت سازمان‌های بیمه‌گر از داروهای ایرانی است». دکتر رسول دیناروند نیز در رابطه با تدوین فهرست دارویی کشور به شورای متشکل از نمایندگان سازمان ها و انجمن های علمی مرتبط اشاره کرد و گفت: «امکان اینکه در فهرست دارویی منافع شرکت دارویی خاصی در نظر گرفته شود و دارویی به لیست اضافه یا از آن حذف شود وجود ندارد».

در جستجوی نظام پرداخت مناسب

دکتر محمد آقاجانی با تشریح مزایای طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد در بیمارستان ها، این طرح را راهی برای برقرای عدالت در بین رده های مختلف کارکنان بیمارستان می داند. این در حالی است که طبق نظر کارشناسان این طرح بیش از همه به سود پزشکان بوده و موجب توجه به کمیت خدمات به جای کیفیت آن از سوی کارکنان بخش درمان می شود. محمد شریفی مقدم، دبیر کل نظام پرستاری با انتقاد از طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد گفت: «این طرح موجب افزایش پرداختی پزشکان تا ۳۸۰ درصد شده استوی در ادامه از بایکوت منتقدین دولت در حوزه سلامت در رسانه ملی اظهار گله کرد.

منبع : عیار آنلاین



  • ۹۴/۰۴/۲۳
  • مراد(دانشجوی پزشکی)

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی