خاعس(خط امام ، عدالت در سلامت)

"می رویم تا خط امام بماند." شهید مهدی رجب بیگی

خاعس(خط امام ، عدالت در سلامت)

"می رویم تا خط امام بماند." شهید مهدی رجب بیگی

خاعس(خط امام ، عدالت در سلامت)

مرکز مطالعات سیاستگذاری سلامت شهید دکتر دیالمه

مرکز مطالعات سیاستگذاری سلامت شهید دکتر دیالمه وابسته به بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر فعالیت خود را از زمستان1393 شروع کرده و عزمی جدی برای تحقق آرمان های انقلاب اسلامی در حوزه های سلامت دارد.
بدیهی است که طی سال های بعد از انقلاب ، عدالتی نسبی در حوزه ی سلامت بوجود آمده که حضور خانه ی بهداشت ، پزشکان و بقیه ی کادرهای درمانی در دور افتاده ترین روستاهای کشور گواهی بر این نظر است اما وجود برخی مشکلات ساختاری و زیربنایی در حوزه ی سلامت شیرینی این عدالت را مقداری می کاهد.
بر اساس اصل 29 قانون اساسی برخورداری از تأمین احتماعی از جمله خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت های پزشکی به صورت بیمه و غیره حقی همگانی است و دولت موظف است بر طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم ، خدمات و حمایت های مالی فوق را برای یکایک افراد کشور تأمین کند اما تاکنون بخش قابل توجهی از توان دولت ها صرف تأمین و ارائه خدمات شده و بخش سیاستگذاری آن کمرنگ جلوه می کند.در چنین شرایطی است که ضمن صرف هزینه های هنگفت از دولت به دلیل ضعف های ساختاری رضایت مردم دچار خدشه می شود.
مطالعات مختلف حاصل از جلسات مختلف کارشناسان حوزه ی سلامت نشان می دهد که اصلی ترین راهکار حل اساسی مشکلات نظام سلامت ، حل مشکلات ساختاری و سیاستگذاری این نظام است.
با عنایت به این موضوع و با توجه با کارکرد کانون های تفکر و مراکز مطالاعاتی در اثرگذاری بر سیاست های کلان کشور و نیز بر اساس رسالت بسیج دانشجویی به عنوان بدنه ی متخصص و متعهد انقلاب اسلامی إن شاء الله آرمان های زیر را بر طبق گفته های مقام معظم رهبری ، در حوزه ی سلامت پیگیری خواهیم کرد:
1. قانون گذاری
2. اجرایی
3. نظارت و داوری
که صد البته برای رسیدن به این آرمان ها و اهداف نیازمند کسب ویژگی های زیر هستیم:
I. اصلاح روح (تزکیه و تهذیب)
II. اصلاح روان (تفکر و تعلم)
III. اصلاح جسم (ورزش و تغذیه)
امیدواریم با حضور در صحنه ی همه ی دانشجویان و اساتید دغدغه مند دهان مردم انقلابی ایران را بیش از پیش با شیرینی عدالت شیرین کنیم.

والسلام علی من التبع الهدی

  • ۱
  • ۰



در پی اعلام وزیر بهداشت مبنی بر کسری بودجه 50 درصدی این دستگاه :

طرح تحول سلامت ؛ به سلامت!!

چهارمین بسته خبری حوزه سلامت منتشر شد. این بسته خبری به بررسی مهم‌ترین تحولات نظام سلامت در هفته گذشته اختصاص دارد و به موضوعاتی چون بودجه وزارت بهداشت، گام چهارم طرح تحول نظام سلامت، لزوم پیشگیری بر درمان در برنامه ریزی های وزارت بهداشت و سایر اخبار حوزه سلامت پرداخته است.

همه مقصرند، به جز آقای وزیر!

وزیر بهداشت با اشاره به شرایط و مشکلات اقتصادی دولت از کاهش ۵۰ درصدی اعتبارات حوزه سلامت نسبت به سال قبل خبر داد. این درحالی است که به عقیده کارشناسان، تامین بودجه به عنوان پاشنه آشیل طرح تحول نظام سلامت است. قائم‌مقام وزارت بهداشت نیز تحریم ناجوانمردانه و کاهش قیمت نفت در سال گذشته را از دلایل تأمین نشدن بودجه در سال پیش می‌داند. وی افزود تنها ۸۵ درصد از بودجه مصوب در سال گذشته به این وزارت خانه تحویل داده شد.

اما به نظر میرسد نظر مجلسی ها در خصوص تامین بودجه خلاف نظر دولتی هاست؛ عبدالرحمن رستمیان، نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، گفت: «در بودجه کلان، کسری به چشم نمی‌خورد و با سال ۹۳ تفاوتی نداشته است». مجلسی ها معتقدند که هم ۱۰ درصد هدفمندی و هم یک درصد مالیات بر ارزش افزوده همچون بودجه سال گذشته به این حوزه تعلق گرفته است. عبدالرحمن رستمیان در ادامه افزود: «به نظر من این خبر به طور اشتباه منعکس شده است و احتمالاً منظور این بوده که ۲ هزارمیلیارد از اعتبارات سال گذشته تخصیص داده‌نشده‌است وگرنه بر مبنای آنچه مدنظر بودجه بوده است، چیزی برای این طرح و وزارت بهداشت کم نشده‌است».

صاحب نظران حوزه بهداشت و درمان صرف بودجه های هنگفت در بخش درمان را اتلاف سرمایه های کشور می دانند چرا که درمان مانند چاهی است که هر چه در آن پول ریخته شود پر نمی شود. سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در واکنشی تند به برخی اظهارنظرها درباره کسری بودجه سلامت و بیمه‌ها گفت: ادعای کسری بودجه سلامت با صرفه جویی در درمان و نریختن پول در جیب پزشکان برطرف می‌شود. وی در ادامه گفت: « قاعدتاً باید برای شروع طرح تحول نظام سلامت هزینه‌های متحمل می‌شدیم، ولی الزاماً به این معنا نیست که ادامه طرح‌ به همان میزان منابع گذشته نیاز باشد و ادامه طرح نیازمند یک انضباط مالی است». با این حال برخی کارشناسان خواستار اطلاع رسانی شفاف در مورد نحوه هزینه کردن بودجه های تخصیص یافته به بخش سلامت و توجیه آن هستند.
لزوم تقدم پیشگیری بر درمان

علارغمتاکید به مسئله پیشگیری بر درمان در سیاست کلی سلامت، به این موضوع هیچ گاه آن طور که شایسته است پرداخته نشده است. در حال حاضر بروز بیماری‌هایی نظیر چربی خون، دیابت، سرطان‌ها و با برنامه های پیشگیرانه و تغییر سبک زندگی قابل کنترل است و وزارت بهداشت در این زمینه نقش محوری دارد. دیناروند رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه سالانه ۱٫۴ میلیارد دلار هزینه دارویی بیماری‌های غیرواگیر را می‌دهیم، افزود: «در حال حاضر یک سوم کل بازار دارویی کشور متوجه افراد مبتلا به این بیماری‌های غیرواگیر است؛ این درحالیست که در صورت پوشش دارو درمانی برای تمام مبتلایان به این بیماری‌ها، هزینه‌های مربوطه حدود ۳ برابر افزایش می‌یابد». وزیر بهداشت نیز با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد علت مرگ و میر در کشور به بیماری‌های غیر واگیر مربوط می‌شود. از تصویب سند ملی پیشگیری وکنترل ملی بیماری‌های غیرواگیر، هفته آینده در شورای عالی سلامت خبر داد. وی لازمه اجرای این طرح را داشتن زیر ساخت ها و تکمیل بودن شبکه بهداشت می داند. وی همچنین ضمن تاکید بر لزوم حمایت قوه قضاییه از برنامه‌های وزارت بهداشت در جهت کنترل بیماری‌های غیرواگیر از نحوه برخورد با مجرمان تهدیدکننده سلامت مانند موضوع روغن پالم اظهار گلایه کرد و مجازات های بازدارنده توسط قوه قضاییه برای خاطیان سلامت مردم را بخش تضمین کننده حوزه سلامت میداند.

تشریح گام چهارم تحول نظام سلامت

وزیر بهداشت گام چهارم طرح تحول سلامت را تحول در نظام آموزش مطرح کرد که تا پایان سال نهایی می شود. در همین رابطه قائم مقام وزیربهداشت با تشریح برنامه وزارت بهداشت در گام چهارم، تحولات کیفی، اصلاح مکانیزم‌های نظارتی، توسعه و کاهش برخی رشته‌ها با توجه به نیاز تخصصی را اولویت های مدنظر در این مرحله می داند. وی اصلاح فرآیندهای ارائه خدمات آموزشی در بیمارستان‌ها و رفاه اعضای هیات علمی را در این طرح موجب افزایش اخلاق حرفه‌ای، آموزش و ارتقای خدمات به آنها می شود.

گام چهارم تحول سلامت نیز همانند هر طرحی موافقان و مخالفانی دارد. برخی از کارشناسان معتقدند که در حال حاضرکمبود نیروی انسانی و متخصص مساله ناچیزی است و تاثیر چندانی بر سلامت جامعه ندارد. رییس انجمن جراحان ارتوپد ایران نیز در مواضعی طرح تحول را طرحی سوسیالیستی دانست که معاند و مخالف پیشرفت سلامت است. با این حال رییس انجمن طب فیزیکی و توان‌بخشی ایران روند آموزش پزشکی و توزیع متخصصان در سطح کشور را نامناسب و گام چهارم طرح تحول نظام سلامت را طرحی مناسب برای توزیع مناسب‌ و تربیت متخصص باتوجه به نیازهای کشور می داند.

ادامه طرح تحول نظام سلامت و اجرای پزشک خانواده مستلزم تربیت نیروی انسانی به خصوص پزشک خانواده است. دکتر کلانتری قایم مقام معاونت بهداشت نیز با بیان اینکه پزشکان ما در دانشگاه‌ها دراین زمینه تربیت نشده‌اند، گفت: پزشک برای تجویز دارو آموزش دیده است در حالی که پزشک باید سلامت محور تربیت شود. تامین این نیروی انسانی نیازمند تحول در نظام آموزش کشور است.

نبود مجازات کافی دلیلی برای قاچاق دارو

دکتر عبدالرضا مصری نماینده مجلس با بیان اینکه مجازات های فعلی برای قاچاق دارو و تولیدکنندگان داروهای تقلبی کافی نیست گفت:« اگر این قوانین کفایت می‌کرد نباید شاهد قاچاق و توزیع داروهای تقلبی در کشور می‌بودیم». وی از لزوم همکاری مجلس با دیگر دستگاه ها مربوطه برای اصلاح قوانین مربوطه خبر داد. مجلس نیز اخیراً با اصلاح موادی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، برای قاچاقچیان دارو جریمه نقدی پیش‌بینی کرد مدیر اداره نظارت بر امور داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین ضمن تشریح برنامه‌ها و مأموریت اداره دارو در مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت ‌محور از نظارت بر توزیع داروهای خاص، تک‌نسخه‌ای و ریتالین توسط داروخانه‌های منتخب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و تشکیل ۱۲۱ پرونده تخلفات داروخانه ها خبر داد. گفتنی است بیش ترین موارد ابتلا به مسمومیت های دارویی حاصل آن دسته از داروهایی است که بدون نسخه پزشک از داروخانه ها تهیه می شود.

شانه خالی کردن تامین اجتماعی از ساخت بیمارستان

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در جواب به وزیر بهداشت که از فعالیت کم و فرسودگی برخی بیمارستان های تأمین اجتماعی انتقاد کرده بود، به مکلف نبودن این سازمان در ساخت بیمارستان به تعداد بیمه‌شدگان اشاره کرد و گفت: «پولی که برای دارو می‌دهیم برابر با کل هزینه درمان مستقیم سازمان است و در ماه ۲۵۰ میلیارد تومان فقط هزینه دارو می‌دهیم».

این در حالی است که بعد اجرای گام سوم طرح تحول نظام سلامت به بیش از ۵۸ میلیون مراجعه سرپایی توسط تامین اجتماعی رسیدگی شده است و افزایش ۱۳ درصدی مراجعات به بیمارستان های تامین اجتماعی گزرارش شده است و این حجم از مراجعات لزوم ساخت بیمارستان برای ارائه خدمات مطلوب را نشان میدهد.

سایر اخبار

ارسال قانون تعرفه پرستاری به شورای عالی بیمه: عضو شورای عالی نظام پرستاری با اشاره به اینکه طرح مبتنی بر عملکرد به‌هیچ‌وجه جایگزینی برای تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیست گفت: وزارت بهداشت دستورالعمل اجرایی شدن قانون تعرفه گذاری پرستاری را به شورای عالی بیمه ارسال کرده است و در صورت تصویب و اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری، این قانون می‌تواند فقط برای کادر درمان، جایگزین طرح مبتنی بر عملکرد شود.

حضور یک ماما در تیم پزشک خانواده کافی نیست: رئیس انجمن علمی مامایی ایران با تأکید بر حضور ۲ ماما در تیم پزشک خانواده، گفت: انجام وظایف گروه‌های دیگر مانند پرستاران توسط ماما در پزشک خانواده، ارائه خدمات با کیفیت در زمینه سلامت مادر و نوزاد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

داروخانه‌های متخلف، متناسب با نوع تخلف مجازات می‌شوند: رییس اداره مواد و داروهای تحت کنترل سازمان غذا دارو با تشریح برخی از مصادیق تخلف در داروخانه گفت: در صورت اثبات تخلف، داروخانه متناسب با جرم واقع شده مشمول مجازات و توس تعزیرات و یا دادگاه انقلاب اسلامی می‌گردد.

پیام وزیر بهداشت به مناسبت توافق میان ایران و ۱+۵: وزیر بهداشت در پیامی ضمن تقدیر از تیم مذاکره کننده در سایه حمایت های رهبری ابراز امیدواری کرد که پس از رفع تحریم های غیرعادلانه‌ شاهد توسعه علمی و خدمات بهداشتی و درمانی در حوزه تجهیزات پزشکی و دارو و تبادل دانش خواهیم بود.

سهم ۵درصدی مردم در پرداخت هزینه‌های بستری در بیمارستان‌های دولتی: رییس سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه نظام سلامت در مدتی بسیار کوتاه و کمتر از ۱۸ ماه هزینه‌های پرداختی مردم را در بخش بستری به میزان زیادی کاهش داده است، گفت: میانگین این پرداخت در سال ۹۲ و قبل از شروع طرح تحول سلامت در اوایل سال ۹۳، ۳۷ درصد بود که این رقم در حال حاضر در بیمارستان‌های دولتی به ۴ تا ۵ درصد رسیده است.

۲طرح بزرگ سلامت کشور به سازمان جهانی بهداشت معرفی شد: نمایندگانی از سازمان جهانی بهداشت با حضور در استان فارس ضمن تبادل نظر پیرامون سلامت جامعه به تبیین نقاط ضعف و قوت در تامین سلامت جامعه کنونی پرداختند و با نحوه اجرایی دو طرح بزرگ تحول نظام سلامت و پزشک خانواده شهری در این استان آشنا شدند.

منبع : عیار آنلاین
  • ۹۴/۰۵/۰۵
  • مراد(دانشجوی پزشکی)

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی