خاعس(خط امام ، عدالت در سلامت)

"می رویم تا خط امام بماند." شهید مهدی رجب بیگی

خاعس(خط امام ، عدالت در سلامت)

"می رویم تا خط امام بماند." شهید مهدی رجب بیگی

خاعس(خط امام ، عدالت در سلامت)

مرکز مطالعات سیاستگذاری سلامت شهید دکتر دیالمه

مرکز مطالعات سیاستگذاری سلامت شهید دکتر دیالمه وابسته به بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر فعالیت خود را از زمستان1393 شروع کرده و عزمی جدی برای تحقق آرمان های انقلاب اسلامی در حوزه های سلامت دارد.
بدیهی است که طی سال های بعد از انقلاب ، عدالتی نسبی در حوزه ی سلامت بوجود آمده که حضور خانه ی بهداشت ، پزشکان و بقیه ی کادرهای درمانی در دور افتاده ترین روستاهای کشور گواهی بر این نظر است اما وجود برخی مشکلات ساختاری و زیربنایی در حوزه ی سلامت شیرینی این عدالت را مقداری می کاهد.
بر اساس اصل 29 قانون اساسی برخورداری از تأمین احتماعی از جمله خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت های پزشکی به صورت بیمه و غیره حقی همگانی است و دولت موظف است بر طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم ، خدمات و حمایت های مالی فوق را برای یکایک افراد کشور تأمین کند اما تاکنون بخش قابل توجهی از توان دولت ها صرف تأمین و ارائه خدمات شده و بخش سیاستگذاری آن کمرنگ جلوه می کند.در چنین شرایطی است که ضمن صرف هزینه های هنگفت از دولت به دلیل ضعف های ساختاری رضایت مردم دچار خدشه می شود.
مطالعات مختلف حاصل از جلسات مختلف کارشناسان حوزه ی سلامت نشان می دهد که اصلی ترین راهکار حل اساسی مشکلات نظام سلامت ، حل مشکلات ساختاری و سیاستگذاری این نظام است.
با عنایت به این موضوع و با توجه با کارکرد کانون های تفکر و مراکز مطالاعاتی در اثرگذاری بر سیاست های کلان کشور و نیز بر اساس رسالت بسیج دانشجویی به عنوان بدنه ی متخصص و متعهد انقلاب اسلامی إن شاء الله آرمان های زیر را بر طبق گفته های مقام معظم رهبری ، در حوزه ی سلامت پیگیری خواهیم کرد:
1. قانون گذاری
2. اجرایی
3. نظارت و داوری
که صد البته برای رسیدن به این آرمان ها و اهداف نیازمند کسب ویژگی های زیر هستیم:
I. اصلاح روح (تزکیه و تهذیب)
II. اصلاح روان (تفکر و تعلم)
III. اصلاح جسم (ورزش و تغذیه)
امیدواریم با حضور در صحنه ی همه ی دانشجویان و اساتید دغدغه مند دهان مردم انقلابی ایران را بیش از پیش با شیرینی عدالت شیرین کنیم.

والسلام علی من التبع الهدی

  • ۰
  • ۰

دبیرکل آمد، سند کلید خورد!

در پنجمین بسته خبری نظام سلامت ابتدا به رونمایی از سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر ، اصلاحات در طرح تحول سلامت ومیزان پرداخت از جیب مردم می پردازیم. در پایان نیز ‌مروری خبرهای مهم هفته گذشته خواهیم داشت.

رونمایی از سند ملی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر

رئیس سازمان جهانی بهداشت در سفر به ایران و طی دیدار با مسولان کشور ضمن قدرانی از توجه دولت به حوزه سلامت و بهبود سلامت به ویژه در منلطق روستایی علت ۷۴ درصد مرگ‌ها در ایران را به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها، دیابت و بیماری‌های ریوی عنوان کرد. در طی این سفر از سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر در کشور رونمایی شد. وزیر بهداشت ، هدف از تشکیل کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر را ساماندهی فعالیت های جدید و ایجاد زمینه های همکاری درون بخشی و برون بخشی در این حوزه عنوان کرد که در صورت اجرای صحیح این سند ۱۰ سال آینده میزان این مرگ‌ و میر ۲۵ درصد کاهش می‌یابد.

بهره برداری از زیر ساخت های موجود، ارتقا شببکه های بهداشتی و جلب مشارکت مردم یکی از راه های نهادینه سازی سبک زندگی سالم در جامعه است که باعث کاهش بار بیماری های غیر واگیر و مرگ و میر ناشی از آن در کشور می شود. نقش وزارت صنعت، معدن و تجارت در این سند بسیار پررنگ است. به عنوان مثال در زمینه واردات روغن با اسید چرب ترانس و موضوع دخانیات و سیگار و همچنین ساخت وسایل نقلیه استاندارد تدابیری در نظر گرفته شده است. وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، وزارت ورزش و همچنین سازمان حفاظت از محیط زیست و حمایت مالی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از دیگر نکات مطرح شده در این سند است. وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز در راستای تقویت بیمه‌ها نقش مهمی در این سند دارد. معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به تدوین سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر و امضای این تفاهم نامه کلی میان ایران و سازمان جهانی بهداشت از حساسیت این موضوع در تمام نظام به خصوص شخص رئیس جمهور و آمادگی دستگاهای اجرایی برای همکاری در این زمینه خبر داد.

اصلاحات در طرح تحول سلامت

در آستانه ارسال لایحه برنامه ششم توسعه به مجلس سخن از تغییر در روند اجرایی در طرح تحول سلامت در میان است. طرح تحول سلامت که بیش از یکسال از شروع آن میگذرد از جوانب مختلف مورد نقد کارشناسان قرار گرفته است. با وجود اقدامات خوب این طرح در افزایش سطح دسترسی به درمان و افزایش شبکه های بهداشتی و درمانی و پوشش گسترده بیمه، عضو کمیسیون بهداشت مجلس از تغییر در روند اجرایی طرح تحول نظام سلامت در برنامه ششم توسعه خبر داد. وی ضمن اشاره به ابلاغ سیاست‌های برنامه ششم توسعه از سوی مقام معظم رهبری و توجه ایشان به بخش بهداشت و درمان کشور، عدم مدیریت درست منابع را از ضعف های طرح تحول سلامت میداند که باید در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گیرد و دولت را به سمت مدیریت درست منابع در حوزه بهداشت و درمان هدایت کرد.

سهم بالای مردم از پرداخت هزینه درمان

پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت، وزیر بهداشت کاهش پرداخت از جیب مردم را اولویت طرح تحول خواند اما در این حال آمارهای متفاوتی از میزان پرداخت هزینه های درمان ارائه شد. رییس سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه نظام سلامت در مدتی بسیار کوتاه و کمتر از ۱۸ ماه هزینه‌های پرداختی مردم را در بخش بستری به میزان زیادی کاهش داده است، گفت: میانگین این پرداخت در سال ۹۲ و قبل از شروع طرح تحول سلامت در اوایل سال ۹۳، ۳۷ درصد بود که این رقم در حال حاضر در بیمارستان‌های دولتی به ۴ تا ۵ درصد رسیده است. رئیس انجمن داروسازی بالینی نیز از کاهش ۳۷درصدی هزینه‌های دارویی بیماران با اجرای طرح تحول سلامت خبر داد. این در حالیست که میزان پرداخت از جیب فقط مربوط به هزینه های بستری در بیمارستان های دولتی نیست و این کاهش ها بیشتر در بیمارستان های دولتی بوده است. و در عین حال میزان هزینه در بخش سرپایی و هزینه در بیمارستان های خصوصی نیز باید در نظرگرفته شود. عضو شورای عالی نظام پزشکی معتقد است طرح تحول سلامت با همه بار مالی که بر دولت و بیمه ها تحمیل نموده است، تنها توانسته «سهم پرداختی مردم در هزینه های سلامت» را ۴ درصد کاهش دهد و آن را از ۵۸ درصد به ۵۴ درصد برساند که نشان از سهم بالای مردم در پرداخت هزینه های درمان است. این در حالی است که بر اساس برنامه پنجم توسعه پرداخت از جیب مردم باید به ۳۰ درصد برسد و هیچ یک از متولیان سلامت در طول برنامه های توسعه ای کشور نتوانسته اند، سهم پرداخت های مردم را به رقم تعیین شده در قانون نزدیک نمایند.

سایر اخبار

جزییات سیاست‌های جمعیتی وزارت بهداشت: مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت مهم‌ترین محورهای برنامه سیاست‌های جمعیتی کارگروه جمعیت وزارت بهداشت در سال جاری را تشریح کرد و گفت : این برنامه‌ها به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شده است و زمان بندی اجرایی آن نیز تا پایان سال ۹۶ تعیین شده است.

پزشکان در تیم پزشک خانواده ۷ برابر ماماها حقوق می‌گیرند: رئیس انجمن علمی مامایی ایران با اشاره به دریافت ۷ برابری حقوق پزشک خانواده نسبت به به ماما اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم خدمات تیم پزشک خانواده را با کیفیت بهتری ارائه دهیم و عدالت و دسترسی به خدمات سلامت را برقرار کنیم ابتدا باید عدالت در بین ارائه‌دهندگان خدمت برقرار شود.

حضور سازمانهای مردم نهاد تاثیر زیادی در حوزه سلامت دارد: وزیر بهداشت در همایش سازمان های مردم نهاد،با بیان اینکه ثبت سمن ها که تاکنون به بیش از ۶۰۰ سمن می رسد، در حوزه سلامت قابل اهمیت و توجه است؛ گفت: در دولت آقای روحانی این عقیده وجود دارد که مردم تعیین کننده هستند و حضور آنها تاثیر زیادی در حوزه بهداشت و سلامت دارد.
فرهنگ اهدا عضو باید در جامعه توسعه یابد:
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه دیالیز درمان قطعی نیست گفت: این بیماران نیازمند پیوند اعضا هستند و به همین دلیل فرهنگ اهدا عضو باید در جامعه تقویت شود.

کاهش زمان تعهد خدمت مشمولین سهمیه زنان در مناطق محروم: معاون حقوقی و پارلمانی وزارت بهداشت با اشاره به اجرای مصوبه شورای تخصصی پزشکی در کاهش مدت زمان تعهد خدمت سهمیه زنان مناطق محروم وزارت بهداشت از سه برابر طول تحصیل به دو برابر، این امر را در جهت تسهیل اجرای تعهد توسط متخصصان سهمیه زنان در مناطق محروم خواند.

نظام مالیاتی نگاه خود را به جامعه پزشکی اصلاح کند: علی تاجرنیا- عضو هیات عالی انتظامی نظام پزشکی کشور: نگاه به حرفه پزشکی باید تا حدی با بقیه صنوف متفاوت باشد زیرا نوع کار این قشر، نوع کار خاصی است و با سلامت انسان‌ها سروکار دارد و از معنویتی برخوردار است. به همین دلیل تلاش برای همسانی مالیات این صنف با سایر صنوف چندان پسندیده نیست. معتقدم مالیات برای جامعه پزشکی از نوع مالیات بر شغل است و نه مالیات بر درآمد که بگویند گروه پزشکی این مقدار درآمد داشته پس باید این درصد افزایش مالیات داشته باشد.

کمبود نیروی انسانی در اورژانس جدیست/ ۵۰۰ ساعت کار ماهانه باورکردنی نیست: وزیر بهداشت به کمیود نیرو اشاره کرد و گفت: در ماه های گذشته تلاش های ما در جهت تامین نیروی انسانی مورد نیاز به جز در بیمارستان های جدید موثر واقع نشده و در بخش اورژانس با کمبود جدی نیرو مواجه هستیم.

منبع : عیار آنلاین


  • ۹۴/۰۵/۰۷
  • مراد(دانشجوی پزشکی)

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی