خاعس(خط امام ، عدالت در سلامت)

"می رویم تا خط امام بماند." شهید مهدی رجب بیگی

خاعس(خط امام ، عدالت در سلامت)

"می رویم تا خط امام بماند." شهید مهدی رجب بیگی

خاعس(خط امام ، عدالت در سلامت)

مرکز مطالعات سیاستگذاری سلامت شهید دکتر دیالمه

مرکز مطالعات سیاستگذاری سلامت شهید دکتر دیالمه وابسته به بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر فعالیت خود را از زمستان1393 شروع کرده و عزمی جدی برای تحقق آرمان های انقلاب اسلامی در حوزه های سلامت دارد.
بدیهی است که طی سال های بعد از انقلاب ، عدالتی نسبی در حوزه ی سلامت بوجود آمده که حضور خانه ی بهداشت ، پزشکان و بقیه ی کادرهای درمانی در دور افتاده ترین روستاهای کشور گواهی بر این نظر است اما وجود برخی مشکلات ساختاری و زیربنایی در حوزه ی سلامت شیرینی این عدالت را مقداری می کاهد.
بر اساس اصل 29 قانون اساسی برخورداری از تأمین احتماعی از جمله خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت های پزشکی به صورت بیمه و غیره حقی همگانی است و دولت موظف است بر طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم ، خدمات و حمایت های مالی فوق را برای یکایک افراد کشور تأمین کند اما تاکنون بخش قابل توجهی از توان دولت ها صرف تأمین و ارائه خدمات شده و بخش سیاستگذاری آن کمرنگ جلوه می کند.در چنین شرایطی است که ضمن صرف هزینه های هنگفت از دولت به دلیل ضعف های ساختاری رضایت مردم دچار خدشه می شود.
مطالعات مختلف حاصل از جلسات مختلف کارشناسان حوزه ی سلامت نشان می دهد که اصلی ترین راهکار حل اساسی مشکلات نظام سلامت ، حل مشکلات ساختاری و سیاستگذاری این نظام است.
با عنایت به این موضوع و با توجه با کارکرد کانون های تفکر و مراکز مطالاعاتی در اثرگذاری بر سیاست های کلان کشور و نیز بر اساس رسالت بسیج دانشجویی به عنوان بدنه ی متخصص و متعهد انقلاب اسلامی إن شاء الله آرمان های زیر را بر طبق گفته های مقام معظم رهبری ، در حوزه ی سلامت پیگیری خواهیم کرد:
1. قانون گذاری
2. اجرایی
3. نظارت و داوری
که صد البته برای رسیدن به این آرمان ها و اهداف نیازمند کسب ویژگی های زیر هستیم:
I. اصلاح روح (تزکیه و تهذیب)
II. اصلاح روان (تفکر و تعلم)
III. اصلاح جسم (ورزش و تغذیه)
امیدواریم با حضور در صحنه ی همه ی دانشجویان و اساتید دغدغه مند دهان مردم انقلابی ایران را بیش از پیش با شیرینی عدالت شیرین کنیم.

والسلام علی من التبع الهدی

  • ۰
  • ۰

نظام ارجاع، زیر سایه متخصصها!

در این شماره موضوعاتی چون لزوم احیای جایگاه طب عمومی، ملغی شدن حکم حبس پزشکان، تخلفات دارویی و طرح تربیت کمک پرستار و سایر اخبار این حوزه بررسی شده است.

 

لزوم احیای جایگاه طب عمومی

پزشک خانواده زیر ساخت اصلی ارائه خدمات در نظام سلامت است که در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته دنیا به عنوان مظهر نظام ارجاع مناسب شناخته می شود. در این برنامه پزشکان عمومی به عنوان پایه و اساس ارایه خدمات هستند. رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران بر ضرورت احیا جایگاه طب عمومی در نظام سلامت کشور تاکید دارد و معتقد است که بازگشت به الگوی مترقی برنامه پزشک خانواده، می تواند منجر به احیا طب عمومی و جایگاه از دست رفته آن در نظام سلامت کشور باشد. وی افزود: «نواقص زیادی در مسیر اجرای برنامه پزشک خانواده در کشور وجود دارد و متاسفانه تاکنون این برنامه به عنوان تعهد ملی در کشور نهادینه سازی نشده است».

واگذاری برنامه پزشک خانواده به بخش خصوصی از راهکارهایی است که دکتر علیرضا زالی بر آن تاکید کرد. رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران معتقد است برای برون رفت پزشکان عمومی از مشکلاتی که با آنها مواجه هستند باید برنامه سلامت حاشیه شهرها به این پزشکان سپرده شود.

رییس انجمن پزشکان عمومی نیز در همایش علمی پزشکان عمومی ایران، مهندسی معکوس در نظام سلامت را اشتباه خواند وگفت: «پزشک خانواده را نمی توان با یک کارشناس عوض کرد، اما در برخی مناطق این موضوع در حال اتفاق افتادن است». وی در ادامه با کافی دانستن اعتبارات اجرای طرح پزشک خانواده از منحرف شدن این اعتبارات برای هزینه در بخش های دیگر خبر داد. رییس انجمن پزشکان عمومی ایران در ادامه با اشاره به لزوم برقراری ارتباطات جهانی به عضویت ایران در سازمان جهانی پزشک خانواده در آینده نزدیک خبر داد.

 

پزشکان به زندان نمی روند

پس از دیدار وزیر بهداشت با رئیس قوه قضائیه و ارسال نامه به ایشان پیرامون مساعدت در زمینه اعمال مجازات جایگزین در پرونده های کیفری جرائم تعزیری غیرعمد برای پزشکان و پرستاران، رئیس قوه قضائیه با این درخواست موافقت کرد. پس از این موافقت، وزیر بهداشت در نامه‌ای به رؤسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ کرد چنانچه مواردی از اعمال مجازات حبس برای پزشکان و پرستاران مشاهده شده است، جهت اطلاع رئیس محترم قوه قضائیه موضوع را به وزارت بهداشت منعکس کنند. به عقیده مسوولین وزارت بهداشت، اعمال مجازات حبس در حوزه پزشکی دارای آثار و پیامدهایی است به نحوی که آنها دیگر حاشیه امنی در حرفه خود نداشته و موجب عدم تمایل پزشکان از انجام اعمال درمانی پرخطر خواهد شد. دبیر انجمن علمی جراحان عمومی ایران نیز دیه‌هایی ۲۰۰ ملیونی و زندان های ۶ ساله را عامل رعب و وحشت برای پزشکان دانست که منجر به عدم تمایل این قشر برای درمان بیماران بدحال شده است. معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت ضمن حمایت از ملغی شدن مجازات حبس برای پزشکان گفت: «مجازات حبس پزشکان نه تنها اثر بازدارنده ای در بروز حوادث نخواهد داشت بلکه عملاً استرس ناشی از مجازات های پیش بینی شده امکان افزایش خطا را نیز فراهم می نماید

این در حالی است که از نگاه بیماران خطای پزشکی که در آن جان عزیزانشان به خطر می افتد گناهی نابخشودنی است. و عدم برخورد مناسب با این قبیل تخلفات به بهانه مسایل حرفه ای سبب افت جایگاه پزشکان از دید مردم و ایجاد خصومت می شود.

 

پرستاران همکار نمی خواهند

کمبود نیروی انسانی یکی از مهم ترین معضلات نظام سلامت است. نمودار زیر به خوبی نمایش می دهد شاخص تراکم پرستار و ماما در ایران نسبت به برخی کشورهای همسایه بسیار پایین است.

تربیت کمک پرستاران برای ارائه خدمات پایین‌تر از سطح پرستاری و مهمتر از آن حل مشکل کمبود پرستار در کشور راهکاری است که در حال حاضر حدود یکسالی است در دستور کار مسوولین قرار گرفته است. معاون آموزشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، از جذب و بکارگیری نزدیک به ۱۵ هزار کمک پرستار ( بهیار ) توسط وزارت بهداشت خبر داد.

بر اساس این طرح افراد دارای مدرک دیپلم می توانند پس از طی یک دوره یکساله وارد بازار کار شوند. این در حالی است که به نظر می‌رسد جامعه پرستاری کشور چندان به این راهکار نه تنها امید ندارد بلکه انتقادات زیادی را نیز به آن وارد می‌کند، تا بدانجا که دبیرکل خانه پرستار، ورود این پرستاران که از آنها به عنوان پرستار تجربی یاد می‌شود را به مراکز درمانی زنگ خطری برای سلامت بیماران می‌داند. شریفی مقدم با اشاره به وجود بیش از ۲۵ هزار کمک بهیار آماده کار در کشور، افزود: «نیمی از این افراد بیکار هستند و اگر حرف، درد مردم است، این همه کمک بهیار داریم که می توانند آنها را جذب کنند». برخی از پرستاران معتقدند هدف وزارت بهداشت از اجرای این طرح به‌کارگیری نیروهایی با سطح تحصیلات پایین‌تر و حقوق و مزایای کمتراست تا ضمن جبران کمبود پرستار، به جای استفاده از فارغ التحصیلان بیکار دانشکده‌های پرستاری، از زیربار اجرای طرح‌هایی چون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری هم شانه خالی کند.

با این وجود اما عبدالرحمن رستمیان، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس براین باور است که تربیت کمک پرستار در واقع برای کمک به این نیروها و همچنین بیماران است، زیرا در حال حاضر، در بیمارستان‌ها بخشی از خدمات را همراهان بیمار انجام می دهند که قرار است با گرفتن کمک پرستار بخشی از خدمات مورد نیاز را این افراد انجام دهند. عملکرد نامناسب مسولین وزارت بهداشت در حوزه پرستاری طی یکسال گذشته و عدم توجه به خواسته های پرستاران و اقدام به اجرای طرح هایی مثل تربیت پرستاری مهارتی و طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد در سطح کشور موجبات اعتراضات گسترده ومستمر بدنه پرستاری را فراهم نمود و خانه پرستار طی بیانیه ی مهلت دو ماهه ی به مسولین سلامت برای رسیدگی به خواسته هایشان دادند.

 

تخلفات دارویی پزشکان

اعزام پزشکان به سمینارها و کنگره های علمی در همه جای دنیا مرسوم و مجاز است، اما اتفاق بدی که رخ می دهد این است که پزشک مربوطه امتیازات زیادی از شرکت دارویی بگیرد و در نتیجه دارویی برای بیمار تجویز کند که مشابه داخلی آن وجود دارد. معاون نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو، با اعلام اینکه متاسفانه مواردی از این قبیل وجود دارد و این ارتباطات شکل می گیرد گفت: تبانی برخی پزشکان و داروخانه ها در تجویز بی مورد دارو برای بیماران تخلف محسوب و باعث ایجاد هزینه های اضافی برای بیمه ها می شود. وی ۹۷ درصد بازار دارویی کشور را متعلق به داروهای تولید داخل میداند که اکثریت پزشکان ضوابط را برای تجویز این داروها رعایت میکنند. وی با بیان اینکه این ۳ درصد داروی وارداتی، بیش از ۳۳ درصد بازار دارویی کشورمان را به خود اختصاص داده که بیش از ۵۰ درصد این داروها مشابه داخلی ندارند و می بایست آنها را وارد کرد. معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو، گفت: با توجه به کمبودهای مقطعی دارو در سال های گذشته به دلیل تحریم، خوشبختانه با برنامه ریزی های انجام شده توانستیم بازار دارویی کشور را مدیریت کنیم. وی با اعلام اینکه سیاست وزارت بهداشت حمایت از تولید داخل است، از کاهش ۳۰۰ میلیون دلاری واردات دارویی خبر داد و گفت: «رقم واردات دارویی از ۱۳ میلیارد دلار در سال گذشته به یک میلیارد دلار در سال جاری کاهش یافته است». چندی پیش نیز مدیر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو از تعرفه ۴ درصدی (برای داروهای بدون مشابه تولید داخل) و ۳۲ درصدی (برای داروهای داراری مشابه تولید داخل) خبر داد.

سایر اخبار:

رقم ۴۵۰ میلیون تومان نوسازی هر تخت بیمارستانی غیر واقعی است: سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به توزیع نامناسب تخت های بیمارستانی در کشور و ضرورت اصلاح روندهای گذشته و توجه به موضوع توزیع عادلانه خدمات درمانی و بیمارستانی در کشورگفت: اینکه گفته می شود برای نوسازی هرتخت بیمارستانی در کشور ۴۵۰میلیون تومان اعتبار نیاز است حرف درستی نیست و مسئولان نباید آمارهایی بدون پشتوانه علمی و کارکارشناسی ارایه کنند.

ادامه روند رایگان بیمه سلامت فقط به مصوبه دولت بستگی دارد: رئیس سازمان بیمه سلامت، ضمن تکذیب برخی اظهارات درباره ادامه روند رایگان بیمه سلامت همگانی برای جمعیت ۹ میلیونی بیمه‌شده گفت: ادامه روند رایگان بیمه سلامت فقط به مصوبه دولت بستگی دارد و این موضوع در حد اعلام یک مسئول تغییر حالت پیدا نمی‌کند.

اعتصاب سراسری دستیاران تخصصی رادیولوژی کشور: دستیاران رشته تخصصی رادیولوژی اکثر شهرهای کشور در اعتراض به افزایش غیر کارشناسی ظرفیت این رشته در امتحان دستیاری ، اعتصاب کردند. وزارت بهداشت در سال ۹۴ به افزایش بیش از ۵۴ درصد به ظرفیت پذیرش دستیار در رشته تخصصی رادیولوژی اقدام کرده است.

قصور وزارت بهداشت در نظارت بر مراکز ساخت عینک طبی: رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران، معتقد است که وزارت بهداشت در نظارت بر مراکز ساخت عینک طبی کوتاهی می کند و همین مسئله باعث شده هر مغازه ای به عنوان عینک سازی، اجازه فعالیت پیدا کند.

۲۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه بیماران دیالیزی در کشور : معاون آموزشی وزارت بهداشت، گفت: طبق آمارهای موجود، میانگین هزینه ماهانه مراقبت های بهداشتی هر فرد دیابتی در ایران حدود ۱۰۰۰ دلار است.

منبع : عیار آنلاین


  • ۹۴/۰۵/۲۷
  • مراد(دانشجوی پزشکی)

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی