اجرای ناقص برنامه پنجم توسعه در حوزه سلامت
پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، وزارت بهداشت، طرح تحول نظام سلامت را تدوین کرد. این طرح که به دنبال «محافظت مالی» مردم در قبال هزینههای سلامت، ارتقای کیفیت و افزایش دسترسی به خدمات درمانی است، از ۱۵ اردیبهشت سال ۱۳۹۳، در بیمارستانهای دولتی سراسر کشور به اجرا درآمد. گرچه اجرای طرح، زمینه افزایش رضایتمندی مردم و گروهی از بازیگران حوزه سلامت را فراهم آورد، ولی تداوم اجرای طرح با چالشهایی جدی مواجه است. این در حالی است که در تدوین برنامه ششم توسعه قرار است تغییرات اساسی در نحوه اجرای برنامه تحول سلامت ایجاد شود.
از تکالیف بر زمین مانده در برنامه پنجم توسعه که باید در برنامه ششم تکرار شود، موضوع تجمیع سازمانهای بیمهگر است. تجمیع بیمهها و پوشش همگانی بیمه دو هدف مهم از برنامه پنجم بودکه متاسفانه هدف اول هنوز اجرایی نشده است. با این حال، دولت یازدهم در زمینه پوشش همگانی بیمه عملکرد خوبی داشته و با بیمه شدن ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در این دولت گامهای خوبی برای نیل به این هدف برداشته شده است. سلیمان عباسی، نماینده مجلس ضمن تایید اجرای ناقص برنامه پنجم توسعه معتقد است که باید در فاصله زمانی تعیینشده ساز وکار برای تجمیع بیمه در نظر گرفته شود و مسئولان در قبال عدم اجرای آن پاسخگو شوند.
عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز مهمترین بخشهای اجرا نشده از برنامه پنجم توسعه را تجمیع نشدن بیمههای پایه و اجرا نشدن نظام ارجاع میداند. شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس از اجرای حداکثر ۳۰ درصد از بندهای برنامه پنجم توسعه در حوزه سلامت خبر میدهد. البته ایرج حریرچی، قائممقام وزیر بهداشت مهمترین هدف تعیینشده برای برنامههای چهارم و پنجم توسعه را که متاسفانه با وجود گذشت ۱۰ سال از ابلاغ آنها، هنوز محقق نشدهاند، کاهش پرداخت از جیب مردم میداند و معتقد است: «در طول این ۱۰ سال، مصوبه کاهش سهم پرداختی مردم از هزینههای سلامت به کمتر از ۳۰ درصد محقق نشد و حتی در سالهای اول اجرای برنامه پنجم توسعه به بالای ۵۰ درصد نیز رسید. قائممقام وزیر بهداشت با اشاره به عزم دولت و مجلس برای کاهش هزینههای بهداشت و درمان و پرداخت یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده و منابع حاصل از هدفمندی یارانهها به نظام سلامت، میگوید: در طول دو سال گذشته، قدمهای خوبی برای تحقق یکی از اهداف برنامه پنجم توسعه که همان کاهش پرداختی مردم است، برداشته شده، اما بعید است که هدف نهایی در پایان فرصت باقی مانده محقق شود.
پزشک خانواده اولویت چندم وزارت بهداشت است؟
اجرای طرح پزشک خانواده، یک تکلیف قانونی است که طبق قوانین برنامه سوم، چهارم و پنجم توسعه، جزء وظایف دولت است. اگرچه وزرای دولتهای هشتم، نهم، دهم و یازدهم همواره اعلام کردهاند که اهتمام جدی بر اجرای این تکلیف قانونی دارند، اما در عمل این طرح، همواره از برنامه عقب مانده است. احمد آریایی نژاد ، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ضمن تاکید بر اجرای هرچه سریعتر پزشک خانواده، عدم اجرای آن را تخلف میداند.
در طرح پزشک خانواده، هر فرد یک پزشک خانواده دارد؛ آن هم پزشکی که همیشه، آسان و با هزینه کم در اختیار اوست و سلامت او را رصد میکند. او برای کسانی که تحت نظر دارد، پرونده سلامت الکترونیک تشکیل میدهد و در صورت بروز بیماری اگر در حیطه توان او باشد به درمان میپردازد و فقط در صورت نیاز، فرد را به پزشک متخصص ارجاع میدهد. هر پزشک عمومی، باید دوره پزشک خانواده را طی کند. اما هنوز در آموزش پزشکی، برنامهای برای آموزش پزشک خانواده، وجود ندارد. با اجرای این طرح، همه مردم به طور یکسان از خدمات سلامت برخوردار خواهند شد. وزیر بهداشت معتقد است که طرح تحول سلامت جایگزین پزشک خانواده نشده است و مقدمه اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع است. هاشمی با اعلام اینکه طرح پزشک خانواده در حاشیه شهرها نیز در قالب مراکز جامع خدمات سلامت اجرا خواهد، گفت: این طرح به ازای هر ۴۵ یا ۵۰ هزار نفر با سه نفر پزشک خانواده اجرایی میشود.
منبع:عیار انلاین
- ۹۴/۰۸/۰۳