خاعس(خط امام ، عدالت در سلامت)

"می رویم تا خط امام بماند." شهید مهدی رجب بیگی

خاعس(خط امام ، عدالت در سلامت)

"می رویم تا خط امام بماند." شهید مهدی رجب بیگی

خاعس(خط امام ، عدالت در سلامت)

مرکز مطالعات سیاستگذاری سلامت شهید دکتر دیالمه

مرکز مطالعات سیاستگذاری سلامت شهید دکتر دیالمه وابسته به بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر فعالیت خود را از زمستان1393 شروع کرده و عزمی جدی برای تحقق آرمان های انقلاب اسلامی در حوزه های سلامت دارد.
بدیهی است که طی سال های بعد از انقلاب ، عدالتی نسبی در حوزه ی سلامت بوجود آمده که حضور خانه ی بهداشت ، پزشکان و بقیه ی کادرهای درمانی در دور افتاده ترین روستاهای کشور گواهی بر این نظر است اما وجود برخی مشکلات ساختاری و زیربنایی در حوزه ی سلامت شیرینی این عدالت را مقداری می کاهد.
بر اساس اصل 29 قانون اساسی برخورداری از تأمین احتماعی از جمله خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت های پزشکی به صورت بیمه و غیره حقی همگانی است و دولت موظف است بر طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم ، خدمات و حمایت های مالی فوق را برای یکایک افراد کشور تأمین کند اما تاکنون بخش قابل توجهی از توان دولت ها صرف تأمین و ارائه خدمات شده و بخش سیاستگذاری آن کمرنگ جلوه می کند.در چنین شرایطی است که ضمن صرف هزینه های هنگفت از دولت به دلیل ضعف های ساختاری رضایت مردم دچار خدشه می شود.
مطالعات مختلف حاصل از جلسات مختلف کارشناسان حوزه ی سلامت نشان می دهد که اصلی ترین راهکار حل اساسی مشکلات نظام سلامت ، حل مشکلات ساختاری و سیاستگذاری این نظام است.
با عنایت به این موضوع و با توجه با کارکرد کانون های تفکر و مراکز مطالاعاتی در اثرگذاری بر سیاست های کلان کشور و نیز بر اساس رسالت بسیج دانشجویی به عنوان بدنه ی متخصص و متعهد انقلاب اسلامی إن شاء الله آرمان های زیر را بر طبق گفته های مقام معظم رهبری ، در حوزه ی سلامت پیگیری خواهیم کرد:
1. قانون گذاری
2. اجرایی
3. نظارت و داوری
که صد البته برای رسیدن به این آرمان ها و اهداف نیازمند کسب ویژگی های زیر هستیم:
I. اصلاح روح (تزکیه و تهذیب)
II. اصلاح روان (تفکر و تعلم)
III. اصلاح جسم (ورزش و تغذیه)
امیدواریم با حضور در صحنه ی همه ی دانشجویان و اساتید دغدغه مند دهان مردم انقلابی ایران را بیش از پیش با شیرینی عدالت شیرین کنیم.

والسلام علی من التبع الهدی

  • ۰
  • ۰

اسماعیلی مسئول کارگروه نظام سلامت سازمان بسیج دانشجویی به تبیین نقش جریانات دانشجویی در مطالبه گری تخصصی حوزه نظام سلامت کشور و بررسی مسائل و مشکلات نظام سلامت کشور پرداخت.
اسماعیلی گفت:امام خمینی با فرمان تشکیل بسیج دانشجویی دو وظیفه مهم دفاع از گفتمان و آرمان های انقلاب اسلامی و آگاه سازی مردم نسبت به مسائل جامعه را بر عهده این تشکل گذاشتند.همچنین مقام معظم رهبری نیز همواره در دیدارها و گفتگوهای مختلف دانشجویی، گفتمان سازی و تصمیم سازی را وظیفه تمامی دانشجویان دانسته اند و همواره بر انجام آن که یکی از بنیان های اساسی جنبش نرم افزاری است،تاکید داشته اند.


وی ادامه داد:بسیاری از مسائل موجود در حوزه های مختلف کشور،ناشی از عدم اجرای قوانین بالادستی و مصوب توسط مسئولین اجرایی کشور است.اگر شما با جریان سازی عمومی،عدم اجرای قانون توسط مسئولین را برای مردم مشخص کنید،طبیعتا جریان مردمی با مطالبات خود فشار بر مسئولین را افزایش داده و مسئولین به سمت آن حرکت خواهند کرد.این تصمیم سازی شما بسیار اثر گذار خواهد بود و باعث نزدیکی مردم به اندیشه های رهبری که بسیاری از آن ها در سیاستهای کلی کشور ابلاغ می شود،خواهد شد.
وی لازمه حرکت در این مسیر را نیت درست،عدم تبعیت از هوای نفس و بررسی دقیق و کارشناسه مسائل تخصصی دانست.
اسماعیلی سپس به بررسی کارشناسی مسائل حوزه نظام سلامت پرداخت.وی دو مشکل اصلی نظام سلامت کشور را رشد فاجعه بار بیماری های غیر واگیردار و عدم برنامه ریزی لازم برای پیشگیری آنها و پرداخت از جیب مردم بابت دریافت خدمت درمان دانست.
وی ادامه داد:متاسفانه در سال های اخیر بیماریهای غیرواگیردار همچون قلبی و عروقی،ریوی،عضلانی و اسکلتی،اختلالات اعصاب وروان،سوانح جاده ای و...بسیار افزایش یافته است و متولیان سلامت کشور هیچ برنامه ای را برای پیشگیری از بیماریها نداشته اند.سپس مصداقهایی را برای رشد این بیماریها بیان کرد.
وی هزینه های درمانی مردم که بطور مستقیم از جیب پرداخت میشود را بیشتر از 50درصد بیان کرد و وضعیت پرداخت از جیب کشور را طبق مقیاس های بین المللی در مرز خطرناک دانست.
وی دلایل اصلی این دو مشکل را نفوذ بخش خصوصی در امور حاکمیتی و ناکارآمدی مدیریتی نظام سلامت که باعث درمان محوری سیستم شده است، دانست.
وی ادامه داد:واگذاری اختیارات حاکمیتی همچون تعرفه گذاری،صدور پروانه،داوری،نظارت و ...را به سازمان صنفی نظام پزشکی مشکلات بسیار زیادی برای مردم و بیماران به وجود آورده است. وی وجود پزشکان در راس مدیریتی نظام سلامت را  باعث ناکارآمدی مدیریتی نظام سلامت و درمان محور بودن سیستم نظام سلامت دانسته و بر لزوم جداشدن اختیارات حاکمیتی و تولیتی در نظام سلامت تاکید کرد.
در ادامه به نقش حیاتی و مهم بیمه ها نیز اشاره کرد و گفت:طبق مصوبات موجود در قوانین بالادستی همچون برنامه پنجم توسعه، خرید راهبردی خدمت بر اساس راهنماهای بالینی،پزشک خانواده و نظام ارجاع توسط بیمه ها باید انجام شود تا منافع مردم و بیماران تامین و حقوق آنها حفظ شود.
در انتها نیز به اجرای طرح تحول نظام سلامت اشاره کرده و نقاط ضعف و قوت موجود در این طرح را بیان کرد.
همچنین به لزوم تشکیل هسته های فعال مطالبه گری نظام سلامت توسط دانشگاههای مختلف اشاره کرده و خواستار همگرایی بیشتر بین دانشجویان علوم پزشکی شد.

منبع:قرارگاه شهید احمدی روشن

  • ۹۴/۰۹/۰۳
  • حسن باربرز دانشجوی دندانپزشکی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی