خاعس(خط امام ، عدالت در سلامت)

"می رویم تا خط امام بماند." شهید مهدی رجب بیگی

خاعس(خط امام ، عدالت در سلامت)

"می رویم تا خط امام بماند." شهید مهدی رجب بیگی

خاعس(خط امام ، عدالت در سلامت)

مرکز مطالعات سیاستگذاری سلامت شهید دکتر دیالمه

مرکز مطالعات سیاستگذاری سلامت شهید دکتر دیالمه وابسته به بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر فعالیت خود را از زمستان1393 شروع کرده و عزمی جدی برای تحقق آرمان های انقلاب اسلامی در حوزه های سلامت دارد.
بدیهی است که طی سال های بعد از انقلاب ، عدالتی نسبی در حوزه ی سلامت بوجود آمده که حضور خانه ی بهداشت ، پزشکان و بقیه ی کادرهای درمانی در دور افتاده ترین روستاهای کشور گواهی بر این نظر است اما وجود برخی مشکلات ساختاری و زیربنایی در حوزه ی سلامت شیرینی این عدالت را مقداری می کاهد.
بر اساس اصل 29 قانون اساسی برخورداری از تأمین احتماعی از جمله خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت های پزشکی به صورت بیمه و غیره حقی همگانی است و دولت موظف است بر طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم ، خدمات و حمایت های مالی فوق را برای یکایک افراد کشور تأمین کند اما تاکنون بخش قابل توجهی از توان دولت ها صرف تأمین و ارائه خدمات شده و بخش سیاستگذاری آن کمرنگ جلوه می کند.در چنین شرایطی است که ضمن صرف هزینه های هنگفت از دولت به دلیل ضعف های ساختاری رضایت مردم دچار خدشه می شود.
مطالعات مختلف حاصل از جلسات مختلف کارشناسان حوزه ی سلامت نشان می دهد که اصلی ترین راهکار حل اساسی مشکلات نظام سلامت ، حل مشکلات ساختاری و سیاستگذاری این نظام است.
با عنایت به این موضوع و با توجه با کارکرد کانون های تفکر و مراکز مطالاعاتی در اثرگذاری بر سیاست های کلان کشور و نیز بر اساس رسالت بسیج دانشجویی به عنوان بدنه ی متخصص و متعهد انقلاب اسلامی إن شاء الله آرمان های زیر را بر طبق گفته های مقام معظم رهبری ، در حوزه ی سلامت پیگیری خواهیم کرد:
1. قانون گذاری
2. اجرایی
3. نظارت و داوری
که صد البته برای رسیدن به این آرمان ها و اهداف نیازمند کسب ویژگی های زیر هستیم:
I. اصلاح روح (تزکیه و تهذیب)
II. اصلاح روان (تفکر و تعلم)
III. اصلاح جسم (ورزش و تغذیه)
امیدواریم با حضور در صحنه ی همه ی دانشجویان و اساتید دغدغه مند دهان مردم انقلابی ایران را بیش از پیش با شیرینی عدالت شیرین کنیم.

والسلام علی من التبع الهدی

  • ۰
  • ۰


طرح تحول سلامت از سوی رئیس جمهور نظارت میشود/تامین اجتماعی اجازه ندارد حق بیمه مردم را در هیچ بخش دیگری به جز درمان هزینه کند

وزیر بهداشت که در برنامه زنده تلوزیونی حضور یافت و اگر چه بیشتر به پرسش‌های حاشیه ای در حوزه وزارتخانه متبوعش پاسخ گفت، اما از مباحثی چون آلودگی هوا، تجمیع بیمه ها، اعتبارات طرح تحول سلامت، بیمه همگانی ،حقوق پزشکان، کشیدن بخیه کودک خمینی شهری و... نیز غافل نشد.

به گزارش خاعس به نقل از سلامت آنلاین سید حسن هاشمی در پاسخ به سوال مجری این برنامه در خصوص اینکه پزشکان تمایلی چندانی برای شنیدن نقد از خود ندارند، گفت: نقد باید در راستای رفاه مردم و سازنده باشد. وزارت بهداشت تنها دستگاهی است که در طی سه دهه اخیر با برپایی همایشی که پس از این به صورت سالیانه برگزار می شود اجازه نقد را به منتقدان خود داده است.

هاشمی در خصوص آلودگی هوای کلانشهرها و تاثیرمنفی آن بر روی دانش آموزان، تصریح کرد: مضرات این آلودگی ها را به طور حتم وزارت بهداشت و سازمان های مربوطه اعلام خواهند کرد. اعداد و ارقامی در این زمینه وجود دارد که به صورت روزانه در نقاط مختلف کلانشهرها کنترل می شود و در خصوص شرایط مخاطره آمیز تصمیمات لازم گرفته شده است، ولی کسانی که مدعی هستند تعطیلی مدارس مبنای سیاسی داشته است ، حتما دید سیاسی به این موضوع دارند. سلامت مردم در تمامی زمینه ها از جمله آب، غذا، هوا و پارازیت ها در اولویت است و ما در این زمینه با کسی رودربایستی نداریم.


ریشه اصلی آلودگی هوا خود ما هستیم

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: ریشه این آلودگی ها خود ما هستیم. صنایع، جمعیت، سبک زندگی، فرهنگ، عدم زیرساخت ها برای توسعه، صنعت ریلی و... بخشی از مواردی است که در بروز چنین شرایطی تاثیرگذار بوده است. به طور حتم نه تنها دولت بلکه کل نظام باید به نحوی عمل کنند که هم جلوی آلاینده ها را هم بگیرند و هم آن ها را برطرف کنند تا هوای مطبوعی در تمامی کشور داشته باشیم.

وی به اظهارنظر اخیر خود که رفع آلودگی هوا را نیازمند جراحی دانسته بود اشاره کرد و گفت: این جراحی را باید حکومت انجام بدهد. کشور دارای قوای سه گانه مجریه، مقننه و قضاییه است. همه اگر با هم و هم راستا عمل کنند و مردم نیز بعد از قوای سه گانه به وظایف خود عمل نمایند، مطمئنا این مشکل نیز برطرف خواهد شد.

سابق بر این شهرهای همچون لندن، توکیو و حتی استانبول در همسایگی کشور خودمان به عنوان آلوده ترین شهرهای جهان شناخته می شدند ، ولی در یک برنامه ده ساله همین شهر استانبول به یکی از پاک ترین شهرهای دنیا تبدیل شده است. پس مطمنا دست یافتن به چنین مهمی شدنی است و باید همه برای رسیدن به آن تلاش کنیم.

هاشمی همچنین در پاسخ به سوال مجری این برنامه مبنی بر اینکه آیا تاکنون طرح تحول سلامت را چکاپ کرده اید یا خیر، خاطرنشان کرد: این طرح نه تنها از سوی رئیس جمهور بلکه از سوی دستگاه های نظارتی فراوانی همچون سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات نظارت می شود و وزارت اطلاعات و کشور نیز گزارش های لازم در این زمینه را ارائه می کنند و از طرف دیگر نظرسنجی های معتبری که در سراسر کشور میزان رضایت مردم از این طرح ملی را رصد می کنند.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه طرح تحول سلامت با وجود کاهش هزینه های درمانی مردم، همچنان تا حمایت همه جانبه مالی از هموطنان فاصله دارد، تصریح کرد: مشکلات اعتباری این طرح نیز بستگی به اراده دولت و مجلس دارد. تا جایی که بنده اطلاع دارم در بودجه پیشنهادی تمهیداتی لحاظ شده است که امیدواریم مجلس همچون دو سال قبل که نگاه مثبتی به سلامت مردم داشته است آن را تایید کند .

وی افزود: بنده هیچ نظام سلامتی که مردم رضایت کامل از آن داشته باشند سراغ ندارم ،ولی مطمنا اگر این طرح ادامه پیدا کند باز هم از نظر مردم قابل قبول است. طبعا نمی توان انتظار داشت که در ماه های بعد از برداشتن تحریم ها گشایش جدی در فعالیت ها ایجاد شود ،ولی با احتساب تمامی احتمالات امیدواریم اعتبارات مربوط به این طرح با مشکل مواجه نشود.

صرفه جویی جدی در هزینه ها با کمک بیمه ها

وی با تاکید بر اینکه در آینده حامل خبرهای خوشی خواهیم بود، اضافه کرد: چون در حال حاضر وضعیت بودجه روشن نیست ،اجازه دهید ابتدا بودجه تقدیم مجلس شود و بعد از آن جزئیات را اعلام خواهیم کرد. بودجه ای که تصویب شده راضی کننده است. به هر حال تمامی وزرا انتظارات خود دارند و ما نیز باید سعی کنیم با اعتبارات سال گذشته علی رغم تورم حوزه سلامت که متفاوت با تورم جامعه است نه تنها کم فروشی نکنیم، بلکه کیفیت خدمات را افزایش دهیم.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از این برنامه در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه وزارت بهداشت آیا برای جبران کسری های خود درصدد تجمیع بیمه هاست، خاطرنشان کرد: برخی چنین اظهاراتی را مطرح می کنند ولی بحث ما و بیمه ها بر سر این موضوع است که این مجموعه ها خدمتی را از بخش خصوصی در قالب بیمه تجاری و تکمیلی و از بخش های دولتی نیز در قالب بیمه پایه دریافت کرده اند و پول آن را باید ارائه بدهند و این مسئله ارتباطی به تجمیع بیمه ها نیز ندارد.

وی افزود : بیمه ها در قالب خدماتی که دریافت کرده اند و قانون نیز آن را مشخص کرده است باید به فاصله دو هفته میزان ۶۰ درصد و سه ماه بعد تمامی آن مبلغ را تسویه کنند ،در غیر این صورت مطمئنا بیمارستان ها، آزمایشگاه ها، داروخانه ها و پرسنل آن ها نمی توانند کارهای خود را با دلگرمی دنبال کنند که مطمنا در این بین مردم آسیب خواهند دید. تجمیع بیمه ها هم قانونی است و به نفع مردم است. ما نیز به اندازه کافی در این خصوص صحبت کرده ایم و بیشتر از این نیاز نیست به این مسئله بپردازیم.

بیمه همگانی مثل یارانه ها نیست که فقیر و غنی نشناسد
وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال که دولت به رغم مشکلات بودجه ای چرا از ابتدا تمامی افراد فاقد بیمه را وارد طرح بیمه همگانی کرده و از قشرهای کوچک تر و ضعیف تر اجرای این طرح را آغاز نکرده است، گفت: این حرف زمانی درست است که بخش اعظمی از این افراد جزو قشر مرفه جامعه باشند، ولی طبق بررسی های صورت گرفته مشخص شده است که
۸۰ درصد این افراد حقوق زیر یک میلیونی داشته اند.

مسلما زمانی که ۸۰ درصد از یازده میلیون ایرانی که در راستای این طرح تحت پوشش بیمه همگانی قرار گرفته اند و حقوق زیر یک میلیون دارند معنی آن این است که دولت کار خوبی انجام داده و افراد نیازمند را تحت پوشش بیمه قرار داده است. هفته گذشته سفری به سیستان و بلوچستان داشتم که اکثر افراد بستری در این دولت تحت پوشش بیمه قرار گرفته بودند. حتی در حاشیه های پایتخت نیز ۲۴ درصد افراد بیمه نداشتند.

هاشمی تصریح کرد: این طور نیست که همچون یارانه ها دارا و ندار از آن بهره مند باشند ،بلکه اکثر افراد تحت پوشش بیمه همگانی درآمد زیر خط فقر دارند و از این بابت باید دولت را تشویق کرد. البته این جمعیتی که چنان انتقاداتی را به وزارت بهداشت مطرح می کنند ،مطمئنا اگر تنها به پنج میلیون ظرفیت ابتدایی اجرای طرح بسنده می کردیم مجددا انتقاداتی را مطرح می کردند که چرا سایر اقشار جامعه را وارد این طرح ملی نمی کنید.

وزیر بهداشت تاکید کرد: بهتر است به جای حاشیه سراغ متن که مردم هستند برویم. این کار باید
۳۰ سال پیش اتفاق می افتاد در شرایط فعلی که اجرایی شده بهتر است به تشویق برای اجرای بهتر آن بپردازیم و اگر هم منابع آن مشکل دارد ، از سایر بخش ها زده و به این قسمت اضافه کنیم. به هر حال در ۳۵ سال اخیر سلامت اولویت نهم و دهم به بعد بوده است. هم اکنون که رئیس دولت طبق قول خود از این حوزه به خوبی حمایت می کند، پس ما نیز تلاش کنیم تا با کمک یکدیگر بخشی از مشکلات مردم برطرف شود.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه طبق دستور هفته گذشته رئیس جمهور تامین اجتماعی اجازه ندارد حق بیمه دریافتی از سوی مردم را در هیچ بخش دیگری به جز درمان هزینه کند، گفت: مطمئنا با اجرای این طرح انتظار داریم که با تامین اجتماعی برای پرداخت مطالبات بیمارستان ها مشکلی نداشته باشیم.

سید حسن هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا با کاهش قیمت نفت ادامه طرح تحول سلامت با مشکل مواجه خواهد شد یا خیر، اظهار کرد: این گونه نیست که با کاهش قیمت نفت هیچ تحولی ایجاد نشود. یک بخش از وظیفه ما مغفول است و با کمک ها بیمه ها می توانیم صرفه جویی های جدی داشته باشیم و هزینه ها را از طریق حذف برخی هم پوشانی ها در ارائه خدمات توسط بیمه ها از بین ببریم که بدین منظور ستاد مشترکی بین وزارت خانه های بهداشت و رفاه برای رسیدگی به این موضوع تشکیل شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که بالاخره تجمیع بیمه ها چه می شود، گفت: تا اینجا که قرار نیست اتفاق خاصی بیفتد. متاسفانه پنج سال از ابلاغ قانون برنامه پنجم توسعه گذشته است و اتفاق خاصی در این زمینه نیفتاده است. هفته گذشته نیز رئیس جمهور طی جلسه ای دستور داده اند که سازمان تامین اجتماعی اجازه ندارد حق بیمه دریافتی از سوی مردم را در هیچ بخش دیگری به جز درمان همچون بازنشستگی، مستمری و... هزینه کند حتی در خصوص ساخت بیمارستان چرا که تبدیل به سرمایه برای این سازمان می شود. در مورد بیمه سلامت نیز کارگروهی مشخص شده است که امیدواریم تصمیماتی گرفته شود که در کوتاه مدت مشکلات موجود برطرف و در بلند مدت نیز با اجرای برنامه ششم توسعه شاهد اجرای کامل این قانون باشیم.

هاشمی ادامه داد: مطمنا با اجرای این طرح انتظار داریم که با تامین اجتماعی برای پرداخت مطالبات بیمارستان ها مشکلی نداشته باشیم. اعتبارات حق بیمه ها متناسب با هزینه هاست و اگر در این حوزه صرف شود پنجاه درصد مشکلات ما حل می شود و پنجاه درصد باقی مانده نیز بر عهده بیمه سلامت ایرانیان است.

وزیر بهداشت در بخش پایانی گفتگوی خود با برنامه «متن و حاشیه» شبکه ۳ درباره حقوق میلیونی برخی پزشکان و درآمد خود گفت : در طرح تحول حقوق پزشکان به تعرفه های واقعی نزدیک شده ، در حالی که قبل از اجرای طرح مردم در قالب زیرمیزی از جیب خود هزینه می کردند.

سید حسن هاشمی در پاسخ مجری برنامه مبنی بر اینکه با اجرای طرح تحول پزشکان به درآمدهای نجومی دست پیدا کرده اند، گفت: هم اکنون در دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان نماد علمی کشور و حضور بیش از
۱۶۰۰ عضو هیئت علمی که اکثر آن ها نیز جزو برجسته ترین پزشکان کشور هستند، متوسط دریافت یک استاد که بعدازظهر هم در مطب حضور دارد قبل از طرح ۳.۵ و بعد از طرح ۵.۵ میلیون بوده است کسانی که اجازه حضور در مطب ندارند به طور متوسط قبل از اجرای طرح هفت میلیون و بعد از شروع طرح تحول به دوازده میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است. اسناد این ارقام موجود است و در مجلس هم عنوان کرده ام حتما به این ارقام رسیدگی کنند.

هاشمی تصریح کرد: برخی افراد نگاه سیاسی دارند و مطرح می کنند که درآمد پزشکان ایرانی پنج برابر پزشکان آمریکایی است و تمامی بودجه طرح تحول به جیب پزشکان رفته است. طرح چنین مسائلی ظلم به جامعه پزشکی است ، چرا که پزشک زمانی که می بیند نه حقوق گرفته، نه بیمه بدهی او را می دهد و از طرفی مدام مورد هجمه نیز قرار می گیرد ،مطمئنا دلسرد می شود. ما نباید درآمد برخی از پزشکان شاخص را ملاکی برای مقایسه با تمامی جامعه پزشکی قرار بدهیم.

مجری برنامه در این لحظه گفت: می گویند شما یکی از پولدارترین پزشکان کشور هستید که هاشمی پاسخ داد: اینکه عنوان می شود بنده جزو پردرآمدترین پزشکان کشور هم هستم اشکال ندارد چرا که این درآمدها از راه حلال به دست آمده است و تاکنون نیز با وجود اینکه تلاش های زیادی صورت گرفت تا لکه ای مبنی بر غیرقانونی بودن این ثروت به دست آورند کسی نتوانسته تخلفی از بنده پیدا کند چرا که تمامی آن شفاف بوده است و من دست همه کسانی که از راه حلال و نه رانت پول به دست آورند را می بوسم.

وزیر بهداشت همچنین به حادثه بیمارستان خمینی شهر اصفهان نیز اشاره کرد و گفت: در این زمینه تصمیم گیرنده نهایی دستگاه قضا است. ولی همان موقع هیئتی را برای به بیمارستان یاد شده اعزام کردیم که طبق گزارشات رسیده ظاهرا پزشک به علت شلوغی مرکز به شوخی خواستار کشیدن بخیه های آن کودک شده و پرستار نیز این صحبت پزشک را جدی گرفته است که در این بین سه بخیه باز شده و یک بخیه نیز باقی مانده است.

وی با بیان اینکه تخلف کادر درمان محرز گشته و پزشک و پرستار هم اکنون از فعالیت محروم شده اند، ادامه داد: طبق بخشنامه های موجود زمانی که بیماری به اورژانس بیمارستان مراجعه می کند نه دین و آیین نه پول و چیزهای دیگر فرد مهم است. همه در بیمارستان های دولتی موظف هستند ابتدا خدمات مورد نیاز را به بیمار ارائه بدهند و سپس از فرد جویای اقلام دیگر همچون دفترچه بیمه شوند. که امیدواریم این بخشنامه در بیمارستان های خصوصی نیز اجرایی شود

هاشمی در پاسخ به پرسش مجری این برنامه در خصوص اینکه برخی ایجاد موج هراس در جامعه به دلیل بیماری آنفلوآنزا را برای فروش برخی داروهای تاریخ گذشته در این زمینه می دانند، گفت: ما در این زمینه کوتاهی کرده ایم چرا که باید قبل از این افراد در جامعه موج خبری خوبی در خصوص این بیماری ایجاد می کردیم و قبل از شروع فصل سرما حجم اطلاعات مفیدی را در اختیار مردم قرار می دادیم. مطمنا اگر ما از مدتی قبل اطلاع رسانی مناسبی می کردیم این فضا نیز ایجاد نمی شد و اگر هم اظهاراتی این چنینی مطرح شده بی ربط نبوده است
منبع:سلامت نیوز
  • ۹۴/۱۰/۰۶
  • حسن باربرز دانشجوی دندانپزشکی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی